fredag 19 januari 2007

Onödigt vetande 5 - Bloggenkät

1. Hur länge har du bloggat?
Blogg-bloggat sen maj 2005 typ, men jag har ju "skrivit av mig" på andra sätt tidigare.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Funderade nog inte så mycket på det skulle jag misstänka.

3. Vilken var den första bloggen du förälskade dig i?
Ingen aning. Men efterhand som bekanta har börjat blogga lägger jag naturligtvis näsan i blöt överallt för att uppdatera mig på läget. :)

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag läser inte dem i efterhand. Men det är klart att somliga säkert skulle kännas lite "kymiga" att läsa, men det är som det är... Tiden har sin gång. Ibland tycker o tänker man somliga saker som känns inaktuella redan dagen efter.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Jag brukar skumma förbi ett 10-tal dagligen för att se om det hänt nåt nytt spännande i deras värld. Ibland kan man fastna i timtal o bara länkas vidare in i okända människors vardagar...

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De allra flesta jag läser är dagboksbloggar, men en o annan inredning/design-blogg har kommit med på listan också på senare tid.

7. Nämn en blogg (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Jag vill inte lämna ut några personliga bloggar då de flesta skriver privat o inte för att synas så mycket som möjligt. Men Cultdesign är en trevlig blogg att besöka o inspireras av! (dock ej som svar på frågan om nån som är olik mig...)

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Pass.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag tror att en del uppskattar det iaf, då kontakten i övrigt inte är så tät så kan det vara kul att hålla sig uppdaterad. Och för de som inte uppskattar det är det ju helt fritt fram att sluta läsa!

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Den frågan får jag väl vidarebefodra till läsarna?

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Nja det är svårt. Jag bloggar ju inte för "bloggandets" skull, utan för att få skriva av mig o mer som en "dagbok"... Och avvägningen mellan att skriva för min egen skull o för läsarens skull är inte alltid helt lätt. Ibland vill man bara skriva av sig o låta allt komma ut o låta alla få veta, men samtidigt vill man inte att nån läsare ska tycka att man klagar o tycker synd om sig själv. Där har jag min svåraste avvägning.
Men å andra sidan måste jag ju kunna tänka som så att om det är nån som tycker att jag skriver om triviala o löjliga klagsaker så kan de ju som sagt sluta läsa... det är inte så att jag tvingar nån.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Saker som innebär att jag måste lämna ut någon närstående.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Inte alls.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Absolut, till en viss del.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nej.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det beror väl på vad man är ute efter... "blogga" är ju så brett begrepp, i min värld handlar det inte om att synas mest o få flest läsare, men det finns säkert en del i den kategorien som kan få lite problem om det inte går som planerat, får dålig kritik etc.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej. Inte mer än att jag kanske känt att "aj det där hade jag inte behövt skriva".

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ångrar o ångrar. Ibland har jag skrivit nåt som jag bara har varit tvungen att få ur mig, men sen kanske insett dagen efter att det var lite onödigt. Men då kan man ju alltid radera o hoppas att inte allt för många läst.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Nackdelen är att jag inte kan lösenordsskydda somliga inlägg som hade varit såååå skönt att få skriva, men utan att nån ska få läsa.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
På ett eller annat sätt gör jag säkert det.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som påverkar varandra?
Inte omöjligt.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag tycker det är skönt att få skriva av mig o kanske på en del sätt få visa fler (bra som dåliga) sidor av min person. Dessutom känns det roligt att kunna uppdatera folk "hemma" på vad som händer i mitt liv, utan att få allt för dåligt samvete för att vi inte hörs så ofta... Är de intresserade av mitt liv kan man alltid kika förbi här o se hur läget ser ut.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag tycker det är jätteroligt att få läsa om vänner o bekantas vardagar, dock är det trist att inte fler bloggar o mer. Jag är nyfiken i en strut. :)

24. Nämn fem bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Ytterst frivilligt.

1 kommentar:

mamma sa...

måste berätta att verkligen gillar din blogg, jag känner det d´som om du är nära mej varje dag, jag kan följe ditt liv, och vet mycket mer än om du bodde här och inte bloggade, fortsätt, både för din egen skull och för vår, iallafall min, ha de gott dottern min, kram