måndag 11 juli 2011

Café Olof Viktors

Från Smygehuk fortsatte vi sen längs kustvägen förbi Ystad till Olof Viktors i Glemminge för att äta frukost. Jag antar att jag får skämmas för att jag aldrig varit där tidigare, men det har jag faktiskt inte. Jag har dock hört talas om det och funderat på att åka dit, men det är liksom "fel del" av Österlen för min del.

Det var både mysigt, trevligt och gott. Men jag blev nog inte riktigt blown away. Jag vet inte om det beror på att jag hade för höga förväntningar efter hypandet eller det faktum att jag blev distraherad då jag såg en kvinna i butiken som jag kände igen väldigt väl men inte för mitt liv kunde placera. Butiken var jättemysig, men jag blev inte lika imponerad av cafédelen på andra sidan gården. Kanske berodde det på tjejernas lite nonchalanta uppsyn bakom disken, för smaken var det i alla fall inget fel på. Men liknande ställen som det här finns ju lite "överallt" på Österlen, och på andra ställen för den delen. Det är dock absolut väl värt ett besök om man är i närheten.

Den där kvinnan då? Jo, det visade sig (till slut) att det var en resebyråkollega från Örebro. Jag kände på mig att det var från resebyrån på något sätt, men kunde icke placera. Så dagen efter fick jag sätta mig med datorn och gå igenom butik för butik på hemsidan för att hitta rätt på henne. Och jodå, i butik nummer 53 hittade jag henne. Av 55. Örebro var det jag kände igen henne ifrån.

1 kommentar:

mormor sa...

Jag har faktiskt inte heller varit där, men kan tänka mej en utfärd dit.