lördag 30 juli 2011

Turist i Ystad

Nu har jag norrlandsbesök igen, och vi har ägnat de senaste dagarna åt att turista oss genom växlande Österlenväder. I tisdags tog vi oss en sväng till Ystad där vi åkte med Lilla tåget två olika turer. En tur genom staden på ca en halvtimme (gratis med möjlighet att hoppa av och på som man vill) och en tur ner till Sandskogen på drygt en timme (20 kr inkl guidning).

Jag har ju varit i Ystad ganska många gånger eftersom det (tillsammans med Kristianstad) är "de större" städerna man har närmast till när man bor i Kiviks-trakten. Men nu var det bra länge sen jag var där, och jag har nog aldrig turistat utan mer gått på stan eller gjort ärenden. På Sandskogen-turen fick man också lite guidning, både om naturreservatet och om vad Wallander haft för sig på olika platser. Var han fikat, var han jagat bovar och var han grävt upp lik osv. I de nya filmerna bor han ju också nere vid stranden, där vi åkte längs strandpromenaden förbi Ystad saltsjöbad. Dessutom tuffade vi förbi Svinalängorna, som även de är kända från film (även om filmen är inspelad i Simrishamn vad jag förstår).

 

Inga kommentarer: