söndag 21 maj 2006

Skåne vs Övik

Har fått ett tips från en klok människa att göra en lista med för- resp nackdelar när man står i valet o kvalet o funderar över något stort beslut. Som det här.

Skåne
+ Trygghet o tillhörighet med familj o släkt
+ Mormor o morfar
+ Gamla vänner som vet vem jag är
+ Vänner som är av ”samma skrot o korn” som jag
+ Folk som bryr sig - hemma
+ Läget
+ Nära till ”kontinenten”, lättare o smidigare när man vill resa nånstans
+ Bättre o fler arbetsmöjligheter (?)
+ Fler bekantskaper i kategorien ”jag kan ringa o säga jag har tråkigt – vill du göra nåt”
+ Kan alltid åka hem till mamma, pappa, mormor eller morfar o bara va när man inte har lust att va ensam
+ Hjälp med praktiska saker

- Varit därifrån länge, kommer säkert bli besviken för att saker o ting inte längre är som de en gång var
- Gamla vänner kan mycket väl ha glömt bort mig
- Olösta problem
- Kommer sakna hockeyn

- Skåne kommer innebära avstånd på ett helt annat sätt, allt o alla finns inte på ett o samma ställe
- Arbetsmöjligheter: inga kontakter i området
- Fler intressenter per möjligt arbetstillfälle
- Dålig lokalkännedom, känner bara till Bästekille o Simrishamn – resten av Skåne då? Var vill jag bo? Var vill jag jobba? Ingen stad som känns ”hemma”… Kommer va en nykomling o ensam var jag än hamnar…
- Inte Övik


Övik
+ Kär i stan, älskar stan…
+ Känner till allt, stan, omgivningarna - hemma
+ Allt man jag behöver av en stad finns på gångavstånd
+ Allt o alla är samlade, allt finns i Övik
+ Gallerian, arenan, nyetableringar – det är här det händer
+ Hockeyn som tenderar att va mitt största intresse under vintersäsongen
+ Klasskamrater utifrån har stannat kvar
+ Arbetsmöjligheter: Kontakter o erfarenheter från stan
+ Känner många fina människor i stan, de flesta dock under kategorien ”ytliga bekantskaper”
+ Riktig vinter

- Läget
- Kommer alltid att va lika långt till Skåne o ”resten av världen”
- Stressande att ”måsta” åka hem till Skåne varje gång jag är långledig
- Kommer bli dyrare att flyga ”hem” när jag fyller 26
- Ingen utom familjen har på 5 år besökt mig här, får nog inse att inga andra tycker det är värt besväret att åka ända till Övik för att hälsa på mig
- Hockeyintresset har de senaste säsongerna inte varit vad det en gång var, eller iaf är det inte lika kul när man ska behöva krusa folk för att få sällskap, tråkigt att gå ensam
- Känner mig vansinnigt ensam onödigt ofta, även om jag inte är ensam fysiskt
- Få bekantskaper i kategorien ”jag kan ringa o säga jag har tråkigt – vill du göra nåt”

- Ingen som vet
- Känner mig som världens tråkigaste människa här o nu. Kört fast – behöver nystart?


Hjälp mig gärna att komplettera, det är inget som ska bestämmas idag men det är mycket som tåls att tänkas allvarligt på…

Har sagt det förr men det är bara att konstatera – att flytta till Övik är både det bästa o det sämsta jag gjort i mitt liv.

8 kommentarer:

Felicitas sa...

Tack!! =)

Låter som (enligt dina senaste inlägg) att du har det lite jobbigt i tillvaron... Förstår precis hur du känner... Hoppas att det känns bättre snart!!

Och du... Med risk för att göra dig besviken, men jag talar utifrån min erfarenhet... Saker blir tyvärr aldrig som de har varit, människor förändras och förutsättningar förändras. Att flytta tillbaks till Skåne med förhoppningar att allt blir som det en gång var är att lura sig själv. Nåväl. Vill inte låta negativ sötis, bara realistisk. Sen beror det naturligtvis också på vad man menar med "allting". =)

Hoppas som sagt att det löser sig och känns ljusare snart! KRAM

mamma sa...

Låt bli att grubbla så mycket. Det är tillåtet att tycka livet är trist, trots alla resor mm, det är tillåtet att ha hemlängtan åt flera håll, hemma beror ju på var man är för tillfället. "hemma" i Skåne finns alltid kvar, dvs dina rötter finns alltid här. Gläd dej åt jobbet du har nu, och passa på att under tiden kolla jobb längre söderut, så kanske det löser sej med automatik. När du flyttar ner igen, har du ju gjort det du drömde om, nämligen bott i Ö-vik. Vi finns, ring om du har tråkigt. Ha inte förstora förhoppningar när du är hos oss, så blir det inte så stort.
Det känns som om du håller på att bli "riktigt" vuxen och vill höra hemma på ett ställe, gläd dej i stället åt att du faktiskt hör hemma på mer än ett ställe och att du har vänner utspridda över landet. Ha de gott,kram/mamma

Prralin sa...

Självklart vet jag att saker o ting aldrig kommer att bli som de en gång var, det är inget jag längtar efter heller. Det jag längtar efter är att må bra nånstans. Det har säkert inte med en geografisk plats att göra, men under tiden känns det bättre att fundera på nåt specifikt än att bara sitta av tiden o vänta på bättre tider...

Kajsa sa...

Gumman, vet vad du går igenom. Å jag kan bara tala med egen erfarenhet. Jag lämnade Götet, för att, ja säg det... Men saken är, att det jag lämnade fanns inte kvar då jag kom tillbaka. (Å det jag ville lämna fanns kvar) De männiksor som stod mig närmast, är fortfarande närmast, men de "ytliga" vännerna, de är inte kvar. Och jag kan ärligt säga att jag inte saknar dem.

Å jag hade En kompis som kom upp, visst ett gammal MODO-fan, Men hon kom för MIN skull, och det betydde allt.

Men vart är man "mer" hemma? Jag önskar jag hade svaret på det. Det går inte en dag som jag frågar mig själv-Vart vill jag vara? Å jag tror att jag är den enda personen som kan svara på det...

Finns om du behöver mig. Hälsa min vän Frits... =) Puss å kaka

Felicitas sa...

Det var inte meningen att låta negativ på något sätt och inte meningen att du skulle ta illa upp... Jag kan bara säga att jag förstår dig och dina tankegångar till fullo!! Brottas själv med samma sak från och till.

Och du.. Jag skrev inte det här för att "tycka synd om dig", utan för att ge dig respons.. Ibland kan jag tycka att det är skönt att veta att någon tänker på mig då och då.

Ibland känns det skönt att, som du själv sade, bara få ventilera sig lite. (Att sen till exempel min mamma freakar ut när jag gör det, är en annan sak..) =)

Men som sagt, jag hoppas att det känns bättre snart!

Felicitas sa...

Vad bra! Jag tog inte illa upp, men ville bara försäkra mig om att inte du gjorde det.. Komplicerat.. =)

Det är som jag sade till Niclas häromdagen väldigt svårt att uttrycka vissa saker i text utan att det blir missförstånd, eftersom 80 procent av kommunikationen handlar om röstläge, kroppspråk etc..

Dags för bergochdalbanan att åka lite uppåt, det håller jag tummarna för! =) Kram!

Anna S sa...

Fördelen att inte känna sig riktigt rotad på något av ställena är att det är mycket enklare att bryta upp om det skulle bli så att ett annat ställe lockar längre fram i tiden.

Prralin sa...

... för att inte känna sig rotad eller hemma där heller...