måndag 28 juni 2010

Sjukstuga

Ja, det är inte bara jag som är sjukskriven för tillfället. Förutom att jag de senaste veckorna har servat mig själv hos tant doktorn och tandläkaren, besiktigat bilen och servat cykeln för 1100 spänn så började bilen lysa "service" häromdagen också. Och som om inte det var nog upptäckte jag igår när jag kom till mamma (där Fritzen har varit en vecka medans jag har varit på vift fram och tillbaka) att Fritzen inte såg ut att må bra. Han var hängig och såg ut att vara tät i näsan/förkyld eftersom han andades med munnen hela tiden och lät ansträngd.

Hönsmamma som jag är så blir jag förstås orolig även om det "bara är en förkylning", men medan de andra katterna som är förkylda här verkar pigga så var inte Fritzen sig lik. Han låg visserligen i min säng inatt, men bara stilla nere vid fotändan - och det är inte likt honom. Han vill gosa, buffa och slickas i håret i vanliga fall.

Så imorse ringde jag veterinären och hon tyckte jag skulle komma in med honom. Det visade sig att han hade hög feber (41.5 grader, vilket inte är riktigt lika högt som samma siffra för oss människor, men väldigt högt ändå tydligen), ont i halsen och var uttorkad. Blodprovet visade att det var en bakterieinfektion men röntgen av lungorna visade tack och lov att de såg bra ut. Han fick en kortisonspruta och en hel påse vätskeersättning sprutat in under huden, och nu får han äta antibiotika och kortisonmedicin ett tag framöver.

Stackars liten!
Nu ligger han invirad i en blöt handduk för att försöka kyla ner hans tjocka och varma päls lite, med ett plåster på ena frambenet där blodprovet togs och flämtar med munnen öppen.

9 kommentarer:

mormor sa...

Tur att du kom dit i går så du upptäckte att han var sjuk.

Linus sa...

Stackars Fritz! Linus med familj hälsar och hoppas att han snart kryar på sig.

Sara sa...

Tur jag kommit ner nu då så jag kan sköta om honom!! Stackars liten.... Han är verkligen inte sig lik men hoppas han piggar på sig om nån dag.

Sara sa...

Tur jag kommit ner nu då så jag kan sköta om honom!! Stackars liten.... Han är verkligen inte sig lik men hoppas han piggar på sig om nån dag.

mamma sa...

a ja vi hade nog sett det men han blev sjukare under kvällen precis som våran trisse, om man gömmer sej under madsassen hela dagen är det svårt att se hur någon mår tills han kryper fram o visar upp sej, men nu verkar ju både fritzen o trisse må bättre , nu får vi bara se hur det blir me de andra

Nenny sa...

Stackars liten! :(
Hoppas han mår bättre snart igen.
Kram kram

Keron sa...

Ja! Det är ett sånt naturpass som finns för alla möjliga områden, tror det finns omkring 4-5 st att välja på häromkring. Skyttis var ett rätt lämpligt område, är ju omringat med asfalt så är ju svårt att hamna helt fel åtminstone :P

♥ Babypink ♥ sa...

Hej hej ville bara passa på att önska er en riktigt skön helg

Matilda Sandén sa...

Vilken fin blogg du har!
Ska vi följa varandra på bloglovin? =)