lördag 4 februari 2012

Garanterat snöfritt

Välkommen till Malmö. Garanterat snöfritt.

Även om vi (äntligen!) har haft vinterkyla nu i nästan två veckor, så lyser snön med sin frånvaro. Fortfarande har inte snön lagt sig en enda gång på hela vintern. Inte en enda gång! Det har dalat lite flingor i luften nån gång, men antingen har det varit för varmt på marken för att det skulle lägga sig eller så har det helt enkelt bara snöat för lite.

Och nu känns det som att var man sig än vänder så finns det snö överallt i hela landet utom i just Malmö. Jag trodde inte att jag var snöberoende, med tanke på att jag inte direkt utövar någon vintersport som kräver snö. Men efter att ha tillbringat åtta vintrar i Norrland har jag uppenbarligen vant mig vid snö. Och sen jag flyttade söderut har jag också haft turen att pricka in två rejäla vintrar på raken. Men i år verkar min 10-årssvit ta slut.

Som sagt, jag trodde inte att jag var snöberoende. Men jag saknar snön så mycket att jag skulle kunna vara beredd att flytta tillbaka till Norrland på studs. Snö och hockey, det hör ju vintern till. Och här finns ingetdera.

Snöknarr under fötterna. Snöänglar. Bitande kyla och strålande solsken. Att få kisa för den bländande vita snön. Röda köldbitna kinder. Snöbollskrig. Kanske till och med en tur på längdskidor.

Men jag får väl hålla tillgodo med kylan. Idag är det ca 13 minusgrader och solen skiner faktiskt. Det kan bli en riktigt skön vinterpromenad av det också. Men jag hade ju föredragit lite ackompanjerande snöknarr under fötterna.

Nä ja' ä int bitter...

Lika kallt/varmt ute som inne.  Fast tvärtom.
Tur att det är lite varmare i resten av lägenheten än i fönsterkarmen.

2 kommentarer:

Sara sa...

Du får ta o vänta in Foppas hotellbygge - tills det är färdigbyggt, söka dit, jobba där o flytta hem till norrland igen!! :)
För att åter få bitande kyla, snö, knarr under skorna, hockey osv....

Keron sa...

Är visst -30 hemma idag. Tror jag hellre tar -10 idag..