lördag 4 februari 2012

Säsongspremiär på IKEA

I torsdags var det "säsongspremiär" för IKEA-kvällarna för mig och min IKEA-buddy Cecilia då vi var på ett Växtseminarie. Hon har varit otrogen och varit på IKEA utan mig flera gånger sen sist, men jag som inte varit där sen innan jul kände knappt igen mig i varuhuset som de möblerat om totalt. Det blev en snabb shoppingtur innan seminariet, det såg ut som att de hade fått in ganska mycket vårnyheter så det får nog bli en tur dit snart igen. I lugn och ro.

Välkomna till ett inspirerande seminarie på IKEA Malmö där ni får tips och råd om olika växters placering för att skapa ett estetsikt vackert hem. Kvällen hålls tillsammans med Jenny Strandh, en av Malmös mest välkända florister, som driver företaget Jenny Strandhs blomsterdesign AB. Vi visar också olika planteringar i krukor och vaser. Ni får dessutom möjligheten att binda er egen vårbukett!

Det här var nog den kvällen som vi på förhand haft mest förväntningar på. Och de infriades. Jenny visade många tips och tricks på att gruppera och pimpa växter med diverse pinnar, pynt, sten och annat roligt. Allt såg så himla enkelt och snabbt ut när hon gjorde det, och det blev väldigt fint. Jag tycker sånt där är jätteroligt, och har verkligen saknat de inspirationskvällar som Gullängets handelsträdgård ordnade innan det hände tråkigheter där (någon som vet om det är uppklarat än förresten?). Sen dess har jag väldigt sällan opimpade krukväxter hemma.

Jenny tipsade dessutom om att hon hade kvällskurser hos sig, och även om de kostar en slant så kommer det säkerligen att bli ett besök där. Jag har ju letat liknande inspirationskvällar på blomsterbutiker här nere i södern sen jag flyttade hit, utan resultat. Kvällen avslutades med att vi fick binda varsin tulpanbukett med blåbärsris. Både Cecilia och jag konstaterade ganska snart att vi nog inte hade några floristgener i blodet direkt. Fast sen när man kom hem och satte buketten i vas så var det ganska fint ändå... :)

Och när jag kom hem kollade jag över några av mina planteringar för att se om jag fått nån ny inspiration med mig. Den här hade nog fått godkänt av Jenny. Pinnar för att få lite höjd, en glasfågel för höjd och pynt (och vatten), några torkade fröhus och så småsten på jorden förstås. Dessutom grupperad med en kompis bredvid sig i likadan, fast lägre, kruka. Jag gillar.

2 kommentarer:

mamma sa...

jag gillar din tulpanbukett, snygg och visar arr våren är på väg

Maria sa...

Så fint!! Vill också lära mig. Satt och kollade igenom pandurokatalogen idag, finns så mkt roligt att pyssla med!:-)