tisdag 21 februari 2012

Heltäckande vit kakeldekor

Ända sen jag flyttade in i min lägenhet för snart 2,5 år sen så har jag stört mig på kaklet i köket. Eller snarare på det "tjusiga" motivkaklet... Inte riktigt my cup of tea. Jag har försökt täcka över det med vit kakeldekor (eftersom resten av kaklet är enfärgat vitt) men vanlig kakeldekor täcker inte, utan man ser mönstret igenom. Inte så snyggt. Jag har sökt med ljus och lykta efter heltäckande vit kakeldekor, men det verkade stört omöjligt att få tag på. På några ställen har de menat att de haft heltäckande, men när jag kommit hem och testat så har den inte alls varit heltäckande.

Till slut fick jag napp på Kungsholmens Färgbutik. Eller rättare sagt, det var ganska länge sen jag fick napp där. De sa att de skulle få beställa hem en ny heltäckande, när de sålt slut på det de hade i lager. Det tog rätt lång tid, typ ett år eller så innan jag nyligen fick svaret att de hade fått in det i lager. Jag hade inte så jättestora förhoppningar, med tanke på mina tidigare erfarenheter. Men ta mej tusan, det täckte helt och syns inget alls igenom! Dessutom var kakeldekoren ovanligt lättarbetad, den kändes lite "rejälare" än vanlig kakeldekor och det blev inte en enda luftbubbla eller annan synlig "skada" på plasten.

Allt som behövs är att man rengör kaklet ordentligt, sen tar man vatten med en droppe diskmedel i en sprayflaska och sprayar på rikligt innan man sätter på dekoren. Tack vare rikligt med vatten är det lätt att flytta runt dekoren innan man bestämmer sig för att den sitter rätt. Sen drar man försiktigt med en gummiskrapa så att man får bort vatten och luftbubblor bakom. Woila!

Bye bye hemska motivkakel. Jag kommer inte att sakna dig!

3 kommentarer:

Nenny sa...

Snyggt! =)

Suzan sa...

Snyggt!
Har dekorplast som ska upp i badrummet men int fått tummen ur....

Träningsglädje sa...

ja mycket bättre nu!!