onsdag 6 januari 2010

Malmö eller Växjö?

Dagen fortsatte med morfars födelsedagspresent.
Han fyllde visserligen år i mitten av november. Och då fick han i present av mig att vi skulle gå och se en hockeymatch vid tillfälle, och nu hade han tittat ut att matchen Malmö-Växjö i eftermiddags skulle passa bra. Och eftersom Sara fortfarande är kvar i Skåne så hängde hon också på.

Det är inte varje dag man ser på allsvensk hockey (och inte varje dag man ser på hockey över huvud taget nu förtiden heller för den delen...), men idag bjöds det alltså på Malmö vs. Växjö. Frågan var vem man skulle hålla på? Pest eller kolera? ;)

Malmö är egentligen mitt mesta ickefavoritlag (det har en historia sedan jag gick i sjätte klass 1994 och SM-finalerna stod mellan Malmö och Modo, ni kan ju gissa hur det gick...), men när man har gjort valet att flytta till Malmö får man väl ändå ta seden dit man kommer och hålla en liten tumme för Malmö. Precis som jag brukar tycka att ointresserade eller oinsatta som går på hockey i Övik självklart bör hålla på Modo. Och så kanske jag har en liten baktanke också, att jag vill att Malmö ska kliva upp en division och kunna bjuda ner Modo till Malmö ett par gånger nästa säsong... :)

Vi satt på rad tre och hade väldigt nära till isen, och för en ståplatsbrud som mig ger det ju ett helt annat perspektiv på matchen. Ganska intressant. Dessutom var det intressant att kolla in Malmö Arena "by day" (var där på Ladies Night i höstas, men då var det väldigt mörkt och nedsläckt så såg inte så mycket...). En fin arena med väldigt bra ljud (lite väl högt för att vara hockeymatch enligt min smak), lite "sjösjuksvarning" på nedre sittplatserna som är mobila och därmed inte helt stabila - och så gillade jag framför allt den "digitala reklamremsan" som gick runt hela arenan precis i logehöjd. Det blev väldigt effektfullt när reklamen rullade runt hela arenan och lyste upp. Där hade jag kunnat tänka mig att köpa in mig på reklamplats!

Matchen då? Den var helt okej och slutade med vinst till Malmö efter straffar. Kul att återse nästan hela danskkolonin som spelade i Modo för ett par år sen. Självklart var det också de gamla Modospelarna som avgjorde matchen. För den intresserade kan jag meddela att jag faktiskt har matchvinnaren Morten Greens gamla avdankade klubba i förrådet, eller ja ärligt talat ska jag nog säga att jag inte vet exakt var den är nu efter flytten. Men den fick jag i alla fall fulltecknad med hela lagets autografer av en annan dansk spelare, vars fru jag pluggade med... :)

Man kanske skulle ta och damma av klubban och skryta lite med den här i nya hemstan och bli Miffare på deltid?! ;)

Det var hursomhelst trevligt med en hockeydos. Och det bästa av allt är att det inte dröjer så länge innan nästa dos kommer!

2 kommentarer:

Indianflickan sa...

Nu är det ju så här att man kan inte bli nån slags överlöpare bara för man flyttat. "Malmöit på deltid"... Låter nästan som en annan konstig tjej jag känner som påstår sig vara Modoit på deltid.. ;) Ang. -94 vill jag bara säga att Foppa ägde!!! (det var på den tiden han var snygg också..)

Prralin sa...

Haha, jo 94 var grejer det... Tur Foppa var snygg då då, med tanke på att han prydde hela mitt bänklock i skolan... :)

Jag hoppas det framgick att Miffare på deltid var lite av ett skämt. Att vara Modoit på deltid är däremot nåt helt annat. Speciellt om man egentligen inte är nåt annat på heltid... ;)