onsdag 27 januari 2010

Vad har du för bank?

Sparbanken Syd tycker att jag ska byta VISA-kort. Det har de tyckt ganska länge nu, och därför har jag även fått en påminnelse att jag måste göra det senast på söndag för sen spärras mitt gamla kort. (Det kanske iofs skulle vara bra, då är det ju svårt att göra av med så mycket pengar?!) Men det finns en anledning till att jag inte gjort det än.

Jag får nämligen inte bestämma kod själv till mitt nya kort. Och enligt instruktionerna går det inte att byta kod sen heller. Banken tycker det är av säkerhetsskäl men jag tycker det är hål i huvudet. Om jag inte får bestämma kod själv måste jag ju ha koden uppskriven någonstans för att komma ihåg den - men om jag själv får välja kod så har jag ju koden i huvudet!
Och jag tror faktiskt att det är lättare för någon obehörig att komma åt koden på en lapp än i mitt huvud...

Så det aktualiserar ju frågan om att byta bank igen. Det var inte jättesmidigt att ha Sparbanken Syd när jag bodde i Övik, och därför funderade jag under ungefär åtta års tid där på att byta bank... Men jag hade tydligen lite svårt för att komma till skott. Nu är det visserligen inget fel på att ha Sparbanken Syd när jag bor just i syd, men ändå.
Eftersom jag inte är mer insatt i bankvärlden, eller för den delen speciellt intresserad, så kanske min (mitt?) kriterie för att byta bank är just att jag får välja min kod själv?

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

jag hade handelsbanken förut, där tror jag man kunde byta kod. men det spelade ingen roll för de var så fyrkantiga så jag bytte till danske bank och är sjukt nöjd!!! tyvärr skulle jag aldrig bli kund hos danske bank i halmstad för där inne fattar man ingenting men deras stockholmskontor är bra. unga människor som fattar hur unga människor lever som kommunicerar på en bra nivå. jag minns inte om jag fick välja kod själv men jag fick i alla fall samma kod på både bank- och kreditkort och det är bra.

Nenny sa...

Jag har Swedbank och där får man välja kod själv. Eller ja, man fick välja den gången när jag fick mitt kort vilket är 100 år sen. Det kan ju ha ändrats sen dess. Jag vet inte.
Du får ge dig ut och "bankshoppa". Höra dig för vad de erbjuder, hur deras internetbank funkar, vad som passar bäst för dig och dina behov.
Ha en skön dag.
Kram

Kattis sa...

Jag har Handelsbanken av födsel o ohejdad vana, höll jag på att säga. Hursomhelst har jag varit nöjd med dem de senaste åren. Tyckte tidigare som Träningsglädje att de var ganska fyrkantiga men det kanske berodde på att jag bodde i en storstad då... På "mitt" bankkontor är de trevliga och skickar t om presenter ibland.. :)
Nä, men det är svårt men helt klart värt att ge sig ut o bankshoppa som Nenny säger. Lycka till!

Sara sa...

Jag har också Handelsbanken och är mycket nöjd med dom. Man får dock inte välja kod där, vad jag vet... Man byter bara lösenord mellan varven. ;)
Hoppas du kommer fram till något bra!