torsdag 6 maj 2010

Utmaning maj: Energi!

Som sagt är ju inte min energinivå på topp för tillfället. Snarare tvärtom. Trots att jag kört en 3-veckors "multienergi-kur" (rosenrot, vitaminer, mineraler & anitoxidanter från Friggs). I och för sig vet jag ju inte om jag skulle haft ännu mindre energi om jag inte provat detta.

Men faktum kvarstår: jag är trött, trött, trött.

Våren är redan här och sommaren knackar på dörren - och då har jag ingen lust att vara trött och utan energi att njuta av ljuset, solen, livet. Tyvärr finns det inget facit på hur jag ska komma till rätsida med det här, men jag har funderat lite grann och tänker prova en "energi-utmaning" under maj. Frisk luft och motion brukar ju rekommenderas för att bli piggare (jag har visserligen promenerat 50 min om dagen till och från jobbet under de senaste fem månaderna). Och även om socker ger tillfällig energi, så tror jag att det ger motsatt effekt på längre sikt.

Alltså. Under maj månad har jag som mål att "motionera" 500 min/vecka. Det är drygt 8 timmar i veckan, lite drygt en timme om dagen. Dessutom är det (i princip) sockerförbud. Inte absolut-förbud, men tänk-på-vad-du-stoppar-i-dig-förbud.

500 min borde vara helt genomförbart utan att tappa sugen. Jag funderade på 10 timmar först, men insåg sen att jag nog ska sätta det här på min egen nivå och inte på någon annans. Det ska självklart kännas som en liten utmaning, men det måste vara rimligt och inte allt för pressande. Jag måste också ta hänsyn till det faktum att jag inte har nån energi. Jag har också ett stort behov av att "bara vara" och jag måste ge mig själv tid att sova ordentligt. Den här veckan har jag hamnat lite bak med sömnen, och det känns direkt. Ännu tröttare. Ingen lust eller energi att göra något utanför ekorrhjulet.

Med "motion" räknas naturligtvis all form av träning, men även promenader. Promenader är ju faktiskt också motion, om än vardags-sådan, och ger frisk luft på köpet.

2 kommentarer:

Sara sa...

Trevlig utmaning. Kör hårt tjejen!!!

ofelia sa...

Bra utmaning! Jag är också supertrött! Men det beror på pollenallergi... gah avskyr det. Jag är inte bra i ryggen ännu, så min träning är fortfarande väldigt begränsad ;( Men jag försöker hålla kosten :-) Lycka till