lördag 25 september 2010

Framsteg och bakslag

I torsdags var jag på första träffen på något som kallas Framsteget. Det är en "hälsofrämjande åtgärd" som min arbetsgivare erbjuder. Vi var en grupp på ca 15 personer; några sjukskrivna, några som nyligen varit sjukskrivna, många med "stress-syndrom" och några som av andra anledningar bör tänka lite extra på sin hälsa (eller rent av börja tänka på sin hälsa). Framsteget-gruppen kommer att träffas 16 gånger á en halvdag under ca två månader, och det görs på betald arbetstid (för de som är i arbete alltså). Bra initiativ!

Första träffen bjöd mest på information, men träffarna kommer att bestå både av fysisk träning och av föreläsningar på temat hälsa. Det sker i samarbete med Friskis & Svettis, i deras lokaler och med hjälp av deras tränare - vilket innebär att de får möjlighet att visa upp sina olika träningsformer, och att vi i gruppen får möjlighet att prova på och förhoppningsvis hitta något som vi gillar (det finns också varje gång alternativ att träna avspänning om det är så att någon inte kan utföra det aktuella träningspasset av någon anledning). Perfekt för mig som har kort på Friskis men inte har "vågat" prova så många olika pass!

I torsdags bjöds det lämpligt nog på en timmes Ki balans, en mjukstart som i princip alla kan vara med på, och ett pass som jag har varit sugen på att prova. Ki balans beskrivs som ett barfota och frigörande pass. Med sköna och avspända rörelser tränar du hela kroppen i balans, rörlighet, styrka och avspänning. Övningarna är enkla och naturliga med inspiration från bl a Qigong, Yoga och Pilates. Gemensamt i passets alla övningar är en strävan efter närvaro och medvetenhet om kropp och andning. Musiken är flödande, rytmisk och harmonisk och förstärker övningarnas syfte. I Ki balans är din egen känsla och upplevelse det viktiga. Du ökar din kroppsmedvetenhet, får bättre hållning samt en rörligare och mer funktionell kropp.

Jag tyckte det var ett ganska skönt pass. Kroppen blev varm, men framför allt var det fokus på att fokusera på kroppen, hitta balans och avspänning. Ett bra pass för den form jag befinner mig i just nu.

Ironiskt nog när jag kom hem från Framsteget på torsdagskvällen så drabbades jag av ett bakslag. Efter att ha mått ganska bra en dryg vecka så kände jag hur huvudvärken och yrseln kom smygande, på natten fick jag ont i magen och sov väldigt dåligt. Igår mådde jag inget vidare, och idag känner jag mig fortfarande lite "groggy", men jag hoppas och tror att det är på bättringsvägen. På måndag är det nämligen dags att göra framsteg igen.

1 kommentar:

Nenny sa...

Vilken bra grej!! Mer sånt på arbetsplatserna!! =)
KiBalans låter som ett skönt pass.
Synd att du fick lite bakslag. Hoppas det går över snabbt igen och att du mår bättre och bättre.
Kram kram