torsdag 9 september 2010

Kom igen, Com hem!

Jag känner mig som en gnällspik. Och det kanske jag är också. Eller så är jag bara skadad från servicebranschen. Och bortskämd med att ha jobbat med värderingar som matchar mina egna, ur en kunds synpunkt. Oavsett vilket så har jag åtminstone rätt att ha en åsikt.

Jag har oturen (?) att bo i ett hus som har Com Hem som leverantör. För ca 3 veckor sen ringde jag deras kundservice med avsikten att lägga en massa pengar till dem för att köpa till ett abonnemang/paket för att kunna se hockey på tv i höst och vinter. När jag efter flera minuters bråkande med deras (förbannande!) talsvarsröst äntligen kommer fram till en människa får jag reda på att mitt abonnemang är avstängt pga en obetald faktura från maj månad.

Jag undrar förstås hur det kan komma sig att mitt abonnemang har blivit avstängt pga utebliven betalning utan att jag har fått reda på det. Jag har inte fått någon påminnelse. Och jag har fått fakturor varenda månad sedan dess som jag har betalt. (Att jag inte märkt att jag blivit avstängd beror på att jag uppenbarligen betalar för något som jag inte använder när det är off-hockey-season. Det som jag betalar extra för är ett grundabonnemang för att kunna köpa till hockey, men dessa kanaler ingår redan i mitt kabel-tv-utbud, vilket innebär att jag inte använder det jag betalar för, men jag betalar ju det ändå. Trodde jag iaf.)

Nåja, kundtjänsttjejen säger i alla fall att hon ska skicka den obetalda fakturan till mig så att jag kan betala den. Det ska bara ta ett par dagar. Det tar nästan två veckor innan den landar hos mig, och jag betalar den förstås direkt. Dagen efter får jag ett brev till från Com Hem: "Uppsägning på grund av skuld. Enligt våra noteringar har faktura XXX förfallit till betalning 2010-05-31. Com Hem AB säger med anledning av detta upp avtalet med dig."

Jag låter det gå några dagar för att min betalning ska hinna registreras innan jag idag ringer upp och kollar läget. Jodå, betalningen har kommit in men mitt avtal är uppsagt. Om jag är intresserad av deras tjänster får jag börja om från början. Om den här obetalda fakturan inte gått till Kronofogden vill säga, för då kanske jag får avslag. Vet du om den har det, frågar de? Well, inte vet jag (jag har ju inte fått någon påminnelse eller annat tecken på att fakturan var obetald, remember?), men om den har det så är det krig.

Skulden vi pratar om var på 50 kr. Jag ringde från början med avsikten att lägga 500 kr/månad i minst 12 månader framöver hos dem...

---

Dessutom blev jag i mitten av juli uppringd av en Com Hem-säljare som ville sälja på mig ett kanalpaket. (Ringer de upp kunder som är avstängda/inte har betalt?!) Det var en ung tjej, uppenbarligen ny på jobbet. Vi pratade 25 minuter. Jag ifrågasatte det hon försökte sälja in till mig eftersom jag inte trodde riktigt på det hon sa (det handlade om hockey och hon visste inte skillnad på Allsvenskan och Elitserien, vilket är av ganska stor vikt för mig), men hon stod på sig och försökte övertyga mig med allehanda trick, bland annat att ge sitt eget mobilnummer "som garanti". Men när jag till slut bad henne dubbelkolla med en kollega visade det sig att jag hade rätt. (Självklart måste man få vara ny på jobbet, men man kan vara det med viss ödmjukhet, och framför allt inte försöka lura på kunderna något som man inte har koll på.) Hon gav mig ett par väl valda svordomar och okvädningsord i örat och slängde sen på luren. Jag kan väl säga att redan där sjönk mitt förtroende för Com Hem ganska rejält. För att inte prata störtdykning...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Kattis sa...

Shit, börjar bli lite orolig... Jag misstänker att mitt hus är ett comhem-hus....
Men det är rätt, krig ska det vara om de nu är så korkade!

Felicitas sa...

För min del hade det inte behövts kronofogden för att jag skulle förklara krig... Kronofogden on top of allt det där hade varit... Well.. Atombombskrig, eller nåt!!

Linda sa...

Ja, man ska väl inte förvånas egentligen. Men de kanske inte vet vem de gett sig in i krig med. Jag lovar att hjälpa dig sprida krigsbudskapet, för ont ska med ont bedrivas!

Com Hem AB sa...

Hej,

Vi har läst ditt inlägg och beklagar det som hänt. Återkom gärna via DM på Twitter som vi skrev, så att vi kan se över vad som hänt.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén