tisdag 11 december 2007

Ifrågasättande dryckesvanor

Jag tycker inte öl är gott. Jag kan dricka vin men tycker inte det är jättegott och klarar mig precis lika bra utan det. Jag har aldrig haft något intresse av att "bli full". Jag blir inte roligare av att dricka alkohol. Jag hatar verkligen att må dåligt. Jag kan inte sova om det snurrar minsta lilla i huvudet. Alkohol är inte bra eller nyttigt på något sätt så vitt jag vet. Jag ogillar fulla människor, men accepterar dem så länge de accepterar mig. Jag tycker det är waste of money helt enkelt när en cola gör mig nog så glad, om inte gladare...

Allt detta bidrar till att jag inte är någon jättepartymänniska, men jag kan tycka det är kul att gå ut någon gång då och då. Jag har inga problem med att gå ut och vara helnykter eller halvnykter, umgås med lite trevliga människor och dansa lite. Jag ifrågasätter inte andras drickande. Jag låter var och en sköta sitt. Jag har roligt och trevligt. Tills någon börjar ifrågasätta vad jag har i mitt glas eller var mitt glas är eller varför jag inte "vill ha en öl till".
Där, under ett ögonblicks sekund, tappade jag plötsligt lusten, blev en tråkig person och kan lika gärna gå hem.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför mitt ickedrickande är så provocerande för drickande människor att de måste truga, ifrågasätta och i princip dumförklara mig varenda vareviga gång?? Hade jag inte tråkigt innan så fick jag det alldeles säkert nu, tack för det...

Jag kan mycket väl ha åsikter om såväl unga som gamla människor som går ut och super sig fulla och gör både sig själva och sin omgivning till största åtlöje. Men jag låter dem sköta sitt - för var och en är vi väl ansvariga för våra egna liv... eller har jag missat nåt?!

Vad är det som gör att jag inte får lov att leva mitt liv som jag vill? Vad är det som gör mig mindre värd bara för att jag inte vill dricka något som jag tycker inte tycker smakar speciellt gott, gör mig dåligt och kostar onödiga pengar?! Uppenbarligen måste det vara nåt fel på mig...

Eller måste jag helt enkelt jämt ha en bra och gångbar anledning och ursäkt?
Måste jag flytta ut i bushen så jag jämt måste "köra"? (den funkar inte när man har krypavstånd hem från stan...) Måste jag se till att bli på smällen? Ska jag hitta på en snyftstory om att en närstående släkting är alkoholist? Måste jag bli nykterist? Ska jag hålla mig hemma på säkert avstånd från ifrågasättarna?

Eller kan jag helt enkelt bara få vara mig själv för en stund...?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med till fullo....

Sara sa...

En sara till som helt håller med dig - fast jag har många gånger kommit undan med mitt idrottande/tävlande men för den sakens skull har jag inte ansetts mindre tråkig i en del sammanhang.

Även om jag uppskattar gott vin till god mat och så naturligtvis lite vinglögg så här års!

Em Löfgren sa...

eller hur! ibland vill man heölt enkelt inte dricka! punkt slut! alla ska få gör som de vill! tipset är att umge sig med BRA vänner sopm accpeterar en som man är och som inte tjatar! =)

Em Löfgren sa...

eller hur! ibland vill man heölt enkelt inte dricka! punkt slut! alla ska få gör som de vill! tipset är att umge sig med BRA vänner sopm accpeterar en som man är och som inte tjatar! =)

Anonym sa...

Visst har du helt rätt i vad du säger - upp till var och en vad man vill respektive inte vill dricka. Om man vill ha en juice, cola, vin, nubbe eller vatten är ovesäntligt. Så länge man har trevligt är väl ändå det viktiga!

Ps. Att word verification just nu säger att jag ska skriva in "partuy" är nästan lite för ironiskt.. Ds.

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Halloj!
Att personer som dricker ifrågasätter varför du inte dricker har med all säkerhet att göra med deras eget samvete. Att du inte dricker spär på deras dåliga samvete och då måste de göra allt som står i sin makt för att göra även dig till en sämre människa...
För det är ju helt fantastiskt obegripligt svårt att förstå hur man kan ha kul UTAN alkohol...? Kan man verkligen det? Nej, om du inte dricker så måste du vara en tråkig människa! <--- OBS! Ironiskt menat! ;)

Anonym sa...

Jag förstår precis vad du menar. Och du har SÅ många bra argument! Blir riktigt arg när jag tänker på allt detta samtidigt. Jag har dock en hel del kompisar som har vant sig vid och accepterar mig för den icke-fulla person som jag e.

Prralin sa...

Tack alla för era kloka kommentarer, ett tag undrade jag om jag var helt ute och cyklade... men det verkar som att jag inte är helt ensam i världen om att tycka såhär iaf. ;)

Anna (Orka mera) sa...

Å vad jag känner igen mig. Jag är dessutom ännu tråkigare än du för jag gillar inte ens cola utan dricker helst vatten... hur tråkig som helst alltså! Visst kan jag ta ett glas vin och så men jag vill absolut inte dricka så att dagen efter blir förstörd, det är total waste av en ledig dag! Så strunta vad andra tycker och drick vad du vill. Tids nog fattar dom att det inte är lönt att tjata!

Anonym sa...

hej du skyll på att din mamma inte tycker om att du dricker inte som tonåring, tjugoåring eller ens nu, funkar inte det???
visst ska du få vara utan alkohol, trevligt att å många höll med dej, kramizar

Anonym sa...

Heja! Jag är precis som du, om inte värre. Jag har aldrig varit full i hela mitt liv och aldrig fattat poängen. Jag har ju kul ändå, mår bra dagen efter, kan lägga pengarna på annat...vad är problemet? Virgin on the Rocks (isvatten) äger! :)

Anonym sa...

Trots att jag tillhör de öldrickandes skara håller jag helt med dig och övriga kommentatorer! De som hävdar att "man" måste dricka för att ha kul har en skev verklighetsuppfattning så skit i dom och kör ditt eget race :)