måndag 10 december 2007

Juliga funderingar på en ledig dag

Det var riktigt skönt att ta en sovmorgon imorse, pyssla på lite hemma, skriva och posta alla julkort, gå ner på jobbet en sväng för att fixa ett annonskorr mm, shoppa lite julklappar på stan, laga mat i lugn och ro och sen avsluta dagens aktiviteter med en timmes spinning.
Flera såna här dagar vill jag ha! Faktum är att jag nog kommer ta mig en sån dag till redan på fredag - jag slutar ju ändå kl 12 eftersom jag jobbade i lördags, och då kan man ju lika bra kompa ut resten av dan också... ;)

Jag gillar julen. Jag tycker det är mysigt att julbaka och julstäda och julpynta lagom mycket. Jag älskar min julstjärna i fönstret, och jag vet att jag kommer tycka det är tråkigt när det till våren ljusnar ute och jag blir tvungen att ta ner den... Jag tycker om mörkret, eller framför allt effekten som tända ljus får i mörkret.
Jag tycker det är roligt att skriva julkort, jag tror tom jag tycker det är roligare att skicka julkort än att få (fast bara för det behöver ni ju inte sluta skicka kort till mig ;). Jag tycker det är mysigt att kila runt i affärer och kolla julkortsutbudet för att se hur jag vill att mina ska se ut i år... jag önskar att jag hade haft mer tid så jag kunde pysslat ihop egna julkort, men det projektet har jag inte gett mig in på än - det skulle mest troligt sluta i stress och tandgnissel.

Jag gillar att köpa julklappar. Jag tycker om att organisera folks önskelistor för att kolla vem som köper vad, och försöka se till att alla får nåt de önskar sig och vill ha... Jag tycker det är kul att köpa julklappar till "alla" fast att det kanske inte behövs egentligen. Jag tycker inte om att bara köpa något för köpandets skull, jag tycker inte om att inte hitta en bra julklapp. Jag tycker inte om att hitta bra julklappar som är för stora för att transporteras till mottagaren...

Jag älskar att slå in paket. Halva nöjet är att köpa fint julklappspapper och fint presentsnöre och göra fina paket. Det tråkiga är bara att alla mina paket ska tryckas ner i en resväska och transporteras 110 mil genom luften precis före jul... alltså är det ingen idé att försöka göra fina paket i god tid, utan jag får helt enkelt transportera med mig pappret och snöret och viga dan före julafton åt att fixa mina paket. Tyvärr är resväskan inte hur stor som helst, och därför blir det bara hälften så fina paket som jag hade önskat.

Jag tycker om tomten. Jag tycker om julmaten. Jag tycker framför allt om att fira jul i stugan med den närmsta släkten precis som det alltid har varit (nästan). Jag önskar att jag hade kunnat ha "mitt hem" och "mitt julfirande" på ungefär samma breddgrader, jag önskar att jag hade kunnat pyssla med julförberedelser och julshoppa tillsammans med familj och släkt, jag önskar att jag hade vetat var jag skulle höra hemma, och jag önskar att jag hade kunnat fira jul med Fritzen. Men jag längtar ändå...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är härligt med julen! :) Ta med dig Fritzen till skåne i jul vet jag.

Felicitas sa...

Vilket fint inlägg sötnos.. :)