söndag 21 december 2008

En sockerbagare här bor i staden


Nu har jag tillbringat några mycket avkopplande och härliga dagar i stugan hos mormor och morfar, och sen igår kväll också med morbror med familj som kommit dit från "stan" för att fira julen. Så länge jag kan minnas har jag gillat att vara i stugan, och numera är det definitivt mitt andningshål - ett ställe där jag bara kan vara, koppla av och må bra - i mycket gott sällskap. I like!

Igår lekte mormor och jag sockerbagare och fixade pepparkakor och klenor, och förberedde deg till mandelmusslor. Det var flera år sen jag åt pepparkaksdeg bakade pepparkakor, men jag mindes ganska snabbt hur tålamodskrävande det är... phu! Det fastnar och geggar och lossnar och blir för tjockt och blir för tunt...
Den här julens viktiga tanke blir: det är inte utsidan som räknas, det är insidan! Och det vare sig det gäller sneda pepparkakor eller solbrända klenor eller något annat mer världsligt... :)


Jag gör klenor för första gången i mitt liv! Har också lärt mig att klenor bara är något som vi här nere i södern tar för givet på julaftons gottebord:

Klenäter eller klenor, är en svensk julkaka från södra Sverige. Klenäter bakas av en elastisk deg, med ägg och mjöl som basingredienser. Kakan smaksätts ofta med cognac (i mormors recept stod det "1 sup") och/eller citron. Själva tillagningen sker genom fritering, och klenäterna doppas sedan vanligtvis i socker.


I förmiddags bakade jag och kusinerna lite julgodis; rocky road och knäck hann vi med innan jag kände att det var dags att återgå till verkligheten och åka hem en sväng till mamma. Här har jag också roat mig med att göra julgodis; rocky road och knäckbräck (en dust med knäckformar per dag räcker, tacka vet jag att bara hälla ut smeten på en plåt...).

Och så förstås, julklappsinslagning!

Inga kommentarer: