onsdag 28 oktober 2009

Äntligen steppat igen!

Äntligen kom jag till skott att köpa ett träningskort på Friskis & Svettis idag, och ikväll var det step-premiär... förväntningarna var höga, men blev dessvärre inte infriade. Besvikelse!

För det första, av ett 60 minuters-pass var endast ca 25 min aktiv steptid! Nog för att uppvärmning är viktigt, men 15 min uppvärmning utan att passet kommer igång känns lite onödigt mycket... Och gissa om jag blev förvånad när instruktören ca 35 min in i passet började prata om slutspurt och finallåt. What??! Och sen 15 min nedvarvning och stretch, och sluta 5 min för tidigt...

Jag inser att jag har varit bortskämd med riktigt bra stepinstruktörer tidigare, och passen har bestått av ca 5 min uppvärmning och sen kör man igång med koreografin så smått och tar det lugnt i början för att fortsätta uppvärmningen, sen är det fullt ös som gäller, och nedvarvning & stretch sker på övertid... eftersom alla tycker det är så roligt att steppa och vill köra dubbla slutlåtar istället. Jag brukar vara minst lika svettig och slut efter ett bra step-pass som efter ett bra spinning-pass. Man får inte ha samma frisyr när man är färdigsteppad som man hade när man kom, som Instruktör-Linda brukar säga... ;)

Dagens koreografi var helt okej - om den hade varit början på ett pass, inte när den skulle föreställa hela passet. Och när instruktören under stretchen undrade om vi var sugna på mer koreografi "eftersom halva terminen nu har gått" anade jag oråd och var tvungen att fråga efter passet... Har ni samma pass hela terminen? Jajamensan. Det här passet har de alltså tragglat på med i en halv termin utan ändringar, och jag lovar - alla satte det idag, även de som var där första gången. Ett bra step-pass ska man inte sätta första gången. Först tredje gången ska allt sitta. Och sen efter 4-5 gånger är det dags att byta pass. I min värld.
Det ska ju vara roligt att steppa!

Men nu får jag försöka anpassa mig till någon annans värld. Det finns ett till step-pass på ett annat Friskis i Malmö, det kan nog vara värt att åka en bit för att prova det nån gång... Annars känner jag mig lite snuvad på konfekten, jag valde ju faktiskt Friskis just för steppens skull. Men jag hade ju kunnat göra lite bättre research först förstås, och inte bara förutsätta att step är step och överallt lika kul...
Jag känner på mig att jag kommer hamna på spinningcykeln i vinter. Jag är en periodare mellan step eller spinning. Typiskt bara att jag är sugen på step nu.

Step-tips i Malmö mottages tacksamt!




Tur man kan drömma sig bort på Youtube iaf, det här är mer my cup of tea!
Saknar E-huset!

Inga kommentarer: