torsdag 8 oktober 2009

Who is the Biggest Loser? (v 9)

Jag och Ofelia har bestämt oss för att hänga på Who is the Biggest Loser? 2.0-utmaningen från Sara och Karin. Who is the Biggest Loser pågår 18 veckor och målet är att gå ner 10 kg på dessa 18 veckor (för min del totalt 13 kg då jag redan tjuvstartat lite tidigare). Resultatet redovisas på torsdagar.

All cred till ovan nämnda Sara och Karin för upplägget och inspirationen! Men jobbet får vi nog göra själva... ;)



Eftersom jag hade smygstartat en formcheck tidigare i sommar och lyckats gå ner några kilo i början på sommaren (fast också gått upp några igen under mitten av sommaren) så har jag valt att ändra mitt totala mål efter dessa 18 biggest loser-veckor till 13 kg, varav 10 kg ska bort under denna period. Total viktminskning som anges är alltså beräknat på startvikt 1 jun.
Exakt startvikt för biggest loser-utmaningen är lite oklar, men uppskattningsvis nånstans på ca -1 eller -2 kg.


15 jun -0,8 kg
22 jun -0,8 kg (-1,6 kg)
29 jun -0,6 kg (-2,2 kg)
6 jul -0,8 kg (-3,0 kg)

Vecka 1
(13 aug) ingen vägning för mig
Vecka 2 (21 aug) -0,8 kg (totalt -3,8 kg)
Vecka 3 (27 aug) +/- 0 (totalt -3,8 kg)
Vecka 4 (3 sep) -1,2 kg (totalt -5,0 kg)
Vecka 5 (10 sep) -1,0 kg (totalt -6,0 kg)
Vecka 6 (17 sep) +0,4 kg (totalt -5,6 kg)
Vecka 7 (24 sep) +1,0 kg (totalt -4,6 kg)
Vecka 8 (1 okt) ingen vägning för mig
Vecka 9 (8 okt) -1,0 kg (totalt -5,6 kg)


Imorse var jag verkligen inte alls sugen på att ställa mig på vågen. Jag var övertygad om att det skulle bli ett plus. Ett stort plus. Det är vad jag har gjort mig förtjänt av. Senaste veckan har jag inte ens brytt mig, inte ens tänkt, inte rört på mig, hamnat i ett snart-ska-jag-flytta-och-få-tillbaka-mitt-liv-och-börja-träna-så-jag-avvaktar-tills-dess-tillstånd. Så gissa om jag blev förvånad när det blev ett helt kilo minus! Visserligen på två veckor, och dessförinnan hade jag ett plus... men ändå.

Vecka 9, det bör innebära att vi nu är halvvägs. Största delen av första halvan (förutom precis starten) har varit allt annat än bra. Jag har inte kunnat komma "till ro" när jag har levt i kappsäck och inte vetat var jag skulle bli av framöver, och har inte lyckats få in några (bra) rutiner på varken mat eller träning (ska erkänna att jag varit för snål för att köpa träningskort nånstans innan jag vet var jag faktiskt kommer "slå mig ner", dvs var som blir lämpligast för mig att träna).

Att leva i kappsäck borde förstås inte hindra mig från att ta hand om mig själv och göra sånt som jag mår bra av, men tyvärr funkar jag såhär. Det är inte första gången jag insett det. Jag behöver ro i själen för att kunna ge mig själv ro i kroppen.

Men. Förhoppningsvis börjar jag redan i helgen att flytt in i min nya (egna!) lägenhet. Det kommer säkert vara kaos ett tag innan jag kommer till ro där. Men jag kommer få egentid, kanske redan nästa vecka, och jag kommer kunna skapa mig egna rutiner. Jag kommer få tillbaka mitt liv!
Jag vet var jag ska hålla till ett tag framöver, och jag har bestämt mig för att köpa träningskort på Friskis & Svettis, då det är enda stället i närheten som kan erbjuda step på schemat. Och steppa vill jag förstås göra!

3 kommentarer:

Träningsglädje sa...

braaaaa!!!!! wey!!!! fortsätt så!
min första halva har också varit ganska kass - och jag väger mig imo eftersom jag var borta det senaste dygnen.

Ofelia sa...

Grattis!!! 1 kg är ju kalas!! Hoppas du hittar ett bra träningsställe också. Lägenheten ser jättefräsch ut!

Sara sa...

Härligt!! Duktigt av dig än fast du inte "tagit i". Kommer snart hända stora grejer när du snart får starta på riktigt där nere.
Kram