onsdag 1 juli 2009

Han med fotj*veln ni vet

En rykande färsk intervju från allehanda.se med mannen, myten, legenden, han som lurade mig till Övik en gång i tiden, han med fotj*veln ni vet... :)


Örnsköldsvik
Peter Forsberg ser sin framtid i Örnsköldsvik och hos Modo Hockey den dag karriären är över. – Jag känner att jag vill ha något med Modo att göra, och jag känner att jag vill hjälpa till. Jag har inga problem med att bo här i Ö-vik.

Vi träffas över en lunch med stuvade makaroner och falukorv ("när jag var i USA kunde jag längta ihjäl mig efter en sådan här mat") och Peter Forsberg är på strålande humör. Det blir snack om Sedinarnas NHL-framtid, kompisar, semester i Sydamerika, Miloslav Horava, Forsbergs golftävling på Veckefjärden i augusti, Ulvö Open, Miloslav Horava, "fotjäveln" och om livet efter den aktiva hockeykarriären.

Det sistnämnda är egentligen intressantast. Ändå har "Foppa" inte sagt att karriären är över.
– Det skulle vara kul om jag kunde fortsätta spela, jag har inget annat för mig. Jag har inget mer att förlora mer än att folk att jag tycker är en idiot, men det är mitt problem och har jag möjlighet att testa så ska jag göra det, säger Foppa med ett brett leende.

Men han är också medveten att hemmamötet med Djurgården 14 februari kan ha varit hans sista tävlingsmatch.
– Jag tycker inte att det är ett omöjligt problem (foten), men går det inte, så går det inte.

I dag har Peter inga problem att prata om den högerfot som under de senaste sex säsongerna stört hans hockeykarriär, istället vänder han det hela till något positivt
– Jag menar, jag kunde fått den här skadan när jag var 20 år. Nu fick jag den i ungefär samma veva som jag valdes till bäste spelare i NHL. Men jag vet ju att jag håller fortfarande, senast jag var i NHL gjorde jag 13 poäng på nio matcher och hade man lagt ut de siffrorna på hela säsongen hade jag matchat Ovechkin. Jag har väl inte varit sämst på plan och jag har producerat en del poäng.
– Men skulle det inte fungera i framtiden, är det bara acceptera och gå vidare. Jag har haft det jättekul med min hockey och jag mår jättebra.

Tänker du göra ett försök till i höst?
– Jag har inte tänkt så långt. Jag ska väl spela några matcher med Icebreakers och innan dess ska jag åka lite skridskor, sedan får vi hur det känns. Men just nu är det svårt att tänka på hockey när det är 30 grader varmt ute, säger Foppa som berättar att de ingrepp som gjorts i högerfoten är "tvåsiffriga".
– Nu har jag inga problem alls, jag spelar tennis och golf och jag har inga problem alls, problemen börjar endast då foten kommer i närheten av en skridsko, säger Foppa och skrattar stort igen.

Håller du igång kroppen mer än med golf och tennis?
– Ja, jag tränar hårt, jag trivs med det och när jag kom till Modo i vintras hade jag det näst bästa testvärdet. Fysiskt är det inga problem.

Okej, men allt har ett slut, vad händer sedan?
– Tidigare har jag sagt att jag inte ska syssla med hockey i framtiden, men nu blir det svårare att hålla sig undan. Framöver kommer jag att bo mer i Ö-vik och då vill jag göra något med Modo, hjälpa till.

En tränarroll, kanske?
– Njae, jag är för snäll för att vara tränare. Scouting kanske, jag känner en massa folk men då måste jag vara hemma och se en massa matcher, men jag har inget problem med att bo i Ö-vik i framtiden.

Och när vi pratar tränare, kommer vi in på Miloslav Horava, Modos nye chef.
– Jag lärde mig så oerhört mycket av Milo. Man kunde tro att han som spelare kom till Ö-vik bara för att lyftas lön, men han var enormt engagerad, en kille som verkligen brydde sig. Jag tror han blir kanon som tränare.

Annars, vad ska du göra i sommar?
– Bara ha det bra, inte stressa och hålla till här i Ö-vik och njuta. Vi reste den del i våras och hann med Las Vegas, en båtresa utanför Sydamerikas kust samt en sväng till Monaco, men nu ska jag bara ta en dag i taget.

Inga kommentarer: