lördag 19 september 2009

9 km... det är bara 1 km kvar till milen!

Det är inte utan att man förstår att jag faktiskt hade MVG i matte... =P

Igår blev det varken något promenerande eller joggande som planerat. Så därför var det läge att ta igen det idag. Jag har ju ännu så länge inte tagit mig runt mer än 5 km i taget, men faktum kvarstår - att det är en vecka kvar till milen.

Så idag blev det två varv runt "lilla Onslunda-rundan", dvs ca 9 km. Förkylningen känns borta (lite snuvig brukar jag vara flera veckor efteråt så det kan jag inte ta hänsyn till), och nu finns det inte så mycket mer tid kvar att spela på. Visserligen har jag inte rört på mig på en vecka, och jag har inte sprungit mer än 5 km på säkert 4-5 år (dvs antagligen när jag sprang Tjejmilen, vilket år nu det var). Mjukstart har jag inte tid med just nu!

Första varvet kändes helt okej, ungefär som senast jag sprang den rundan. Två korta gå-pauser (uppskattningsvis ca 100 m resp 200 m), uppför vardera backe. Precis innan "varvning" hade jag överläggning med mig själv om det var så smart att ta ett varv till, om jag orkade osv... men ja, jag kom fram till att jag får prova. Det är väl inte värre än att jag får gå andra varvet om jag inte orkar springa.

Eller ja, "springa" och "springa". Det är väl en skymf mot alla er som faktiskt springer, att kalla det jag gör för att springa. Men det känns så trist att skriva "lunka". Det blir lite roligare om jag iaf får kalla det springa - min definition på "springa" är således: inte gå. :)

Andra varvet gick faktiskt förvånansvärt bra. Det gick absolut inte snabbt och det var inga pigga ben. Men de kämpade på! Och även andra varvet klarades av med endast samma två korta gå-pauser, även om benen gjorde allt vad de kunde för att övertala mig om att ta en eller två extra gå-pauser. Men icke! Inte idag!

Summa summarum: 9 km med endast 4 korta gå-pauser. Det är jag jättenöjd med! Om jag fixar milen nästa helg med bara 5-6 gå-pauser så är jag skitnöjd! Men i ärlighetens namn så kommer jag vara nöjd om jag bara tar mig runt, hur det än går till... :)

Tiden då? Fantastiska ca 80 min. ;) Men jag ser det positiva - att jag faktiskt har orkat springa hela 80 min, det är fan bra av lilla stora mig!

3 kommentarer:

mamma sa...

bra gjort du kan mer än du tror bara du bestämmer dej för att göra det, lycka till nästa vecka

Cecilia sa...

Det kommer att gå super nästa vecka. Det är ju roligt att delta i sådana lopp, och så är ju milen en riktig prestation :)

Prralin sa...

Mamma - Ibland så...

Cecilia - Precis, jag försöker se det så också, att det framför allt är en kul grej och inte bara en jobbig grej... =P