onsdag 23 september 2009

Att jobba eller inte jobba

Det är frågan.

Det är nog en stor anledning till att jag har haft svårt att koncentrera mig och fokusera hundra procent på pluggandet. Sen jag började skolan har jag blivit uppringd från tre olika företag, som jag sökt jobb hos tidigare i sommar, och nu varit på intervju hos alla tre. Det har tagit en del fokus från skolan, dels genom att förbereda sig för intervjuerna och läsa på om företagen och dels genom alla tankar och funderingar detta skapar...

Vill jag jobba? Vill jag plugga? Är detta jobb något för mig? Eller detta? Eller kanske det första? Vad gör jag om jag får ett ja från ett jobb? Är jag beredd att hoppa av skolan då? Är jobbet så intressant? Eller är det mer taktiskt klokt att läsa klart terminen? Är det rätt för mig? Men om jag får en hyfsad lön? Vilken lön ska jag ha som minimikrav för att det ska vara lönt att avbryta skolan och börja jobba istället? Orkar jag läsa denna boken och lägga denna energin på det här skolarbetet om det skulle vara så att jag hoppar av snart? Törs jag tacka nej om jag skulle bli erbjuden ett jobb? Vad vill jag? Vad fan vill jag?

I förmiddags blev jag dessutom uppringd av ett bemannings-/konsultföretag som "hade blivit tipsade om att jag jobbat inom hotellbranschen och nu var jobbsökande i Öviks-trakten". Jag sa som det var, att visst jag har en viss erfarenhet från hotellbranschen men att det kanske inte är min specialitet, däremot har jag bra erfarenhet från andra delar av turism-/resebranschen. Och dessutom så har jag flyttat ifrån Övik och befinner mig numera i Malmö. Fast det gjorde tydligen inte så mycket, eftersom det här konsultföretaget har kontor i Malmö också. Så jag mailade in mitt CV som jag blev ombedd att göra...

Jag är grymt nyfiken på vem som lämnat in detta tips! (Dessutom är jag nyfiken på vad det är för vakans i Övik detta avser, det kom jag mig inte för att fråga...) Jag misstänker att det är någon som jag haft att göra med genom jobbet där uppe i Övik, men de bör ju alla veta att jag flyttat från Övik (eftersom de vet att jag inte längre jobbar)... hmm. Ännu en sak att fundera på! ;)

I eftermiddag har jag varit på en andra intervju på ett av de tre företagen (jag har aldrig varit på en "andra intervju" tidigare, så bara det var ju intressant i sig). Ett jobb som från början lät sådär halvintressant, men som framför allt efter dagens session verkar mer och mer intressant. Så nu är snart väntetiden över, snart vet jag om jag har något "problem" (läs: jobb att ta ställning till) eller om jag ska ställa in siktet på att fokusera på att lära mig projektledning!

Ett nej har jag inkasserat hitintills (från det minst intressanta jobbet), och två frågetecken kvarstår alltså... Det är ju tur att det är så roligt att vänta!

2 kommentarer:

Lina sa...

Åh. det är så jobbigt det där. "Vad fan vill ja?"-känslan, alltså. Hemskaste av hemska. Just av den anledningen som du skriver (att man kanske ändå kommer att hoppa av p.g.a. diverse anledningar har gjort att jag dragit mig för att överhuvudtaget börja på många utbildningar/kurser. Men jag har bestämt mig för att det är bättre att börja och hoppa av än att aldrig börja med något alls.

Prralin sa...

Lina - Ja visst är det jobbigt. När man inte ens vet vad man själv vill så är det liksom lite svårt att "sträva" efter nåt eller försöka nå mål, som inte finns... :/