måndag 21 september 2009

Döda ben efter 10 km...

Idag var det premiär för milen. Det blev för första gången två varv runt 5 km-slingan. Första varvet gick hyfsat bra, men benen var inte helt pigga. Andra varvet fick jag verkligen kämpa mig genom. Det var tungt, tungt, tungt. Helt sjukt tungt faktiskt... Dessutom fick jag ont i tårna och en blåsa på foten = allmänt kinkig... Slitigt, kämpigt, ont.

Planen var att även andra varvet bara gå-pausa två gånger, men det var inte genomförbart. Jag sprang (ja, ni vet ju hur jag definierar "springa"...) på enligt planerna fram till 2,5 km-markeringen, men sen gick det bara inte. Sista biten blev småhaltande, både bildligt och bokstavligt... Och det kändes som en evighet innan jag kom till målet. Och det vittnar också tiden om; 1 h 40 min!
Det hade nog gått snabbare att krypa runt...

Men jag kan förstå mina ben. På tre dagar har jag nu 26 kilometer i benen - det har definitivt aldrig hänt tidigare i benens 28-åriga liv. Visserligen har jag nu tagit mig runt 10 km (nästan) joggandes, men jag har verkligen ingen bra känsla i kroppen inför milen på söndag...

Imorgon blir det vila för benen, och på onsdag är det dags igen (och sen blev det flera dagars välförtjänst vila för stackars benen). Men beroende på hur benen känns kanske det bara blir 5 km då (istället för planerade 10 km) - jag tror det är viktigare att ha med sig en skön känsla inför helgen än fler mördande kilometer...

5 kommentarer:

Kattis sa...

Helt rätt, hellre bra känsla inför söndag. Men grymt jobbat! jag satsade också på 10km idag men bangade p ga av dålig=ingen belysning så det blev "bara" 8,5km... :)

mamma sa...

du är duktig du, men se till att ha pigga ben när det väl gäller, du kan sen springa på vilja, lycka till, kram

Miss Agda sa...

Tänk inte på tider utan fokusera på distansen just nu. Och glöm inte vila :)

Prralin sa...

Kattis - Japp, på söndag är vi laddade med utvilade och pigga ben (tur vi gamlingar får sitta på hockeyn på lördag!). :)

Mamma - Japp det blir hårdvila som gäller nu ett par dar...

Miss Agda - Fokusera på att överleva menar du? :) Nej men det är sant, jag är absolut inte fokuserad på tid - det är liksom inte lönt när man ligger i det höga tidsspannet...

Nenny sa...

Du har en utmaning som väntar på min blogg!
Kram