tisdag 1 januari 2008

Nyårsförhoppningar 2008

Jag har höga förväntningar på 2008... jag har till och med bestämt mig för att detta ska bli det bästa året i mitt liv so far! Känn på den! ;)

När jag summerar 2008 om ett år så ska jag känna mig tillfreds med mig själv och mitt liv. Jag ska känna att jag duger som jag är och att jag är bra. Jag ska helt enkelt tycka om mig själv, och det är en utmaning som heter duga!

Det här ska jag uppnå genom att hela tiden göra bra val. Jag ska tänka på vad som får mig att må bra, och vara så mycket ego som möjligt. Jag måste jobba vidare på att säga nej, sluta vara en nickedocka som hänger på så fort nån viftar med kopplet... därmed inte sagt att jag inte vill vara med att leka, bara att jag måste välja mina tillfällen. Ibland orkar jag helt enkelt inte, eller behöver prioritera andra saker.

Jag ska kosta på mig själv lite renoveringar i form av massage för att göra nacken gladare, frisörbesök för att få ordning på barret - och jag måste leta upp en tandläkare i Övik och boka tid. Att gå till tandläkaren är bland det värsta jag vet, men nu har jag inte varit där på 2 år och eftersom jag vet att jag måste gå dit snart igen så kommer jag ändå att ha ångest över det i bakhuvudet tills det blir av, så det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

Jag ska ta livet som det kommer, och inte känna mig pressad att hinna med en massa saker "bara för att man borde". Jag önskar självklart att jag får tid att ägna mig åt stillsamma och avslappnande intressen såsom att läsa böcker, se på film, umgås med vänner, gå på stan, sticka raggisar, fixa med blommor, möblera om, pyssla osv. Men, i perioder kanske jag inte har speciellt mycket tid eller ork att lägga på detta - och då är det ok.
Det som ska prioriteras hela tiden är vad som känns rätt för mig just nu.

Något som hela tiden är rätt för mig, är träning. Jag mår bra av det, och jag behöver det - även när jag egentligen inte orkar ta mig för det. Därför är träning prio 1. Jag vet att jag kommer att tacka mig själv för denna prioritering i efterhand.

Jag har två mätbara mål för 2008, och båda är på sätt och vis träningsrelaterade:
1. Jag ska springa Tjejmilen på en bättre tiden än förra gången (2005 då jag inte hade tränat speciellt inför det). Jag ska träna hyfsat seriöst inför detta och "lära mig att löpa".
2. Jag ska vid årets slut ha gått ner minst 21 kg från utgångsvikten. Detta projekt påbörjas från och med nu med en "vit januari". Inget uppenbart tillsatt socker (såsom godis, kakor, glass etc), ingen slabbig snabbmat och ingen alkohol. Jag ska rena kroppen och ge den en chans - för det är den värd!
Vidare kommer små projekt under resans gång...

Slutligen önskar jag mig också av detta året att jag för tillfället att besöka ett för mig nytt land här i världen.

Wish me luck!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Good luck! Det är ju trots allt inte lite du bestämt dej för.
Hoppas jag kunde vara lika beslutsam

Anonym sa...

önsakr dej lycka till, jag vet att du fixar det och visst ska du vara ego, det har du rätt att vara, DU ska må bra. hoppas jag någon gång under året kan bli inspirerad och kunna genomföra lite av allt det du bestämt dej för att göra, kram

Anonym sa...

Jag tror du kommer känna dig tillfreds och trivas med dig själv ännu mera när detta året är till ända... Du har kommit långt under året som gått, fortsätt så, så kommer det gå bra!! Lycka till!!

Cee sa...

önskar dig all lycka med året 2008

Anonym sa...

2 år var väl inte så farligt, jag har inte varit hos tandläkaren sen det var gratis, och det är nog en 7-8 år sen nu. :)

Verkar vara vettiga och realistiska mål annars. 21 kg är tufft men lika bra att sikta högt. :) Lycka till, du fixar det säkert!

Anonym sa...

Inga problem tjejen. Det klarar du!!!
Stort Lycka Till!!!

Felicitas sa...

Åh, jag önskar dig ett STORT LYCKA TILL!!! Du kommer att fixa det tjejen!!

Anonym sa...

Klart du fixar dina förhoppningar, det brukar du göra. =) Jag stöttar om/när det känns jobbigt. Känner förresten en bra tandläkare,kan även följa med och hålla handen första gången om du vill. :-)

Prralin sa...

Alla - Tack tack, jag ska göra mitt bästa! :)

Anonym sa...

Träna på....söt du är:-)