onsdag 2 december 2009

Årets första julmat

Ikväll var det säsongspremiär för julmaten. Sara och jag åkte till Varvsberget för att prova deras julbord. Tyvärr var det ingen som tyckte sig ha råd att sällskapa oss, men vi som är täta kan ju kosta på oss att äta julbord en gång om året iaf!

Väl på Varvsberget (förutom restaurang så är det också en välbesökt utsiktsplats tillika "turistmål") så insåg jag att jag nog bara varit där uppe i dagsljus tidigare - men utsikten på kvällstid var absolut inget att klaga på! Dessvärre är den svårare att fånga på bild, men ni får tro mig på mitt ord att Örnsköldsvik är en väldigt vacker stad "från ovan" även när det är mörkt... :)

Julbordet var det absolut inget att klaga på. Själv åt jag mest av fisken i alla dess former; skärgårdssill (bästa sillen jag ätit nån gång tror jag!), senapssill, rullströmming, lasseröra, rökt & gravad lax (nej, jag smakar ingen skillnad, men jag vet att jag tog av både och...), makrill och kokt lax med romsås. Mums!

Om köttbullarna hade varit hemmagjorda hade säkert en sådan också slunkit ner, men inte en enda köttbulle eller prinskorv blev det. Däremot en liten bit julskinka, en liten bit revben, en smakbit på Jansson och en tugga lutfisk - och förstås tunnbröd med blana. Inte för att jag egentligen förstår mig på det, men är man i Norrland så är man ju.

Jag gillar julmat, men förundras egentligen varje år över att man sitter och äter kött eller fisk "rakt upp och ner" utan egentliga tillbehör. När annars gör man det? Det finns ju liksom inget som passar till...
I Skånelandet äts det brunkål till det mesta, men det har jag inte lärt mig äta. I Norrland verkar det inte finnas nåt roligare tillbehör än kokt potatis. Själv brukar jag köra vörtbröd som tillbehör, men kvällens bröd var otäckt likt en skosula i konsistensen så det blev inget av det.

Men jag är väldigt nöjd med kvällen som avslutades med ris a la malta med blåbärssoppa (!), pepparkaka med ädelost och ett par ischoklad och en nötlös knäck. Tummen upp för Varvsberget, man behöver ju inte tycka om allt på ett julbord eller hur?!


2 kommentarer:

Nenny sa...

Jag tänkte på det där med tillbehör och grönsaker när jag var på julbord förra helgen. Allt där var var lite kokt potatis, brun- och röd kål (som jag inte heller äter) och brysselkål. Thats it. Inte ens garnering på rätterna fanns det som man kunde plocka av...
Men men. Vad gör det. Det är ju bara jul en gång om året. ;)
Kram

Sara sa...

Varvsberget kan man lita på!! En god o trevlig kväll blev det. Tack för den! :)