söndag 27 december 2009

Platt-tv-djungeln

Det (enda?) positiva med att måsta plugga är att man får så mycket annat gjort. ;)
I förmiddags tog jag en liten pluggpaus och åkte iväg för att kolla på ny tv. Jag tillhör den snart utrotningshotade typen som fortfarande tittar på tjock-tv... Nackdelarna med tjock-tv är förstås att de är tjocka, klumpiga och har mindre bild - men fördelen är å andra sidan att en tv är en tv.

I platt-tv-djungeln är det inte bara att gå in i en butik och säga "jag vill ha en tv, tack". Det är storlekar och pixlar och plasma och lcd och led och hdmi och svärta och färgåtergivning och digitalt och analogt, och ja en hel j*kla djungel, som jag är mindre intresserad. Jag vill ha en tv. Och jag har bestämt mig för att 42" borde vara lagom för mig. Och så ska den vara billig. (Min 28" tjock-tv som är fem år gammal med analog sändning duger egentligen alldeles utmärkt för mig, så jag har inga större krav på ovan nämnda valmöjligheter...)

Och det är ju precis för att jag inte är intresserad av allt "krafs" som jag går till en butik och ber om hjälp. Och sänder ganska tydliga köpsignaler, tycker jag själv iaf. I första butiken var jag så nära ett köp man kan bli utan att faktiskt köpa. Jag blev övertalad av butikskillen att den (billiga) jag tänkt mig hade "värdelös bild" för analog sändning och blev rekommenderad en annan som var en tusenlapp dyrare. Han kan ju egentligen lura i mig vad som helst, men jag bestämde mig för att lita på honom och slå till - "för att få det överstökat". Han rekommenderade mig en försäkring, precis som han ska, och jag tackade nej till den.

But he wouldn't take no for an answer.

Han ville veta varför jag inte ville ha försäkringen och började berätta om att 60% av alla platt-tv-köpare utnyttjar sin försäkring, och att de 1500 kr som försäkringen skulle kosta inte är mer än vad en ny fjärrkontroll kostar om den skulle gå sönder, att platt-tv:arna mycket oftare "går sönder" än gamla tv-apparater und so weiter. Hans tanke var säkert god, men jag anser att jag som kund själv har rätt till att ta ställning till om jag vill köpa en försäkring eller inte. Så därför sa jag helt enkelt till butikskillen att om platt-tv:arna är så himla mycket sämre så finns det ju ingen anledning för mig att lägga massa pengar på en ny tv när jag har en hemma som fungerar. Och så gick jag därifrån.

Till nästa butik. För att höra vad de hade att säga. Enligt dem var det ingen skillnad mellan olika modeller för analog sändning, eller rättare sagt butikskillen nr 2 kunde inte säga varken bu eller bä om vilken som var bättre eller sämre för analogt bruk (eftersom de bara kör digitalt i butiken). "Du får välja en som du tycker har digital bild och sen hoppas på det bästa". "Som att köpa grisen i säcken då ungefär?" Ja, det höll han med om.

Nej, det blev inget köp där heller.

Update: Anledningen att jag inte köpte tv:n är alltså inte för att jag ångrat mig och inte vill ha en platt-tv, utan för att jag inte tycker det är ett okej sätt att försöka sälja in en försäkring genom att hävda att tv:n man försöker sälja är av dålig kvalitet och lätt går sönder. Självklart förstår jag också att butikskillen har en piska på sig av chiefen att sälja försäkringar så det ryker, och att han själv tjänar en extra hacka på det, men det beror ju lite grann på hur man argumenterar och säljer in. Detta sätt funkade alltså inte på mig och resulterade dessutom i ett förlorat avslut.

Jag tror jag får bättre svar om jag frågar "vanliga dödliga" användare av platt-tv:ar istället. Så då gör jag det. Kan ni rekommendera (eller inte rekommendera) något?

(Och sen blev det en pluggpaus till för att för en gångs skull laga ordentlig (och god!) mat. Men pluggningen blev faktiskt också gjord. Ingen topprestation, men okej för att komma från noll motivation. Nu är det förhoppningsvis bara finjusteringar kvar innan kursen är klar...)

9 kommentarer:

emve sa...

Det är jättesvårt! Jag läste mycket på nätet innan vi köpte vår TV men slutligen valde vi en som var på kampanj och som verkade lagom på de flesta sätt. Dessutom är den fin (en Samsung) och den har funkat bra i två år. Jag gillar inte hellre försäkringssnacket men jag vet att de tjänar bra på det så jag förstår varför de kör på.

Prralin sa...

Em - Ja det är ju en djungel! Och det verkar inte vara nån som vet egentligen. Självklart förstår jag att butikskillen har en piska på sig om försäkringar, och också tjänar kulor på det, men det beror ju på HUR man försöker sälja in det... Att försöka sälja in en försäkring med argumentet att tv:n man försöker sälja är av dålig kvalitet tycker jag är ett dåligt sätt. Iaf funkar det inte på mig.

Sara sa...

Jag gillar min 42as LG jag. Nöjd med den. ;)

mamma sa...

haha jag hade nog oxå hoppat av köpet pga hans dåliga förklaring till varför en försäkring behövs

Lotta sa...

Han får bonus på varje försäkring orecis som du sa men har du en bra hemförsäkring behöver du ingen extra försäkring.

Vi har olika modeller av Samsung (42" och 32") och de är både snygga och slår de flesta andra dyrare märken med hästlängder!

Lycka till med köpet!

Charlotte sa...

Strunta i hdmi och tjafs (har du inte digitaltv med hd tv märker du ändå ingen större skillnad). Vi har (som alla andra tydligen) 2 platt-tv från samsung som funkar finfint. På den ena har vi digitalbox och den andra analog, och det fungerar alldeles utmärkt. Hitta ett märke du litar på (det är ju ändå så att större märken är mer pålitliga) och tlil ett bra pris och slå till :)

Prralin sa...

Tack för era synpunkter. Det återstår väl att se om det blir nåt köp eller om jag fastnar i djungeln... ;)

Kattis sa...

Ledsen att jag säga det men jag slog mig fram genom samma djungel, remember. Tog mig 3 mån, ett antal butiker, miljarder olika versioner om vad som var bra, timmars googlande, två köp, ett byte, innan jag blev nöjd med min philips (32 tror jag den är...) Men som övriga talare säger jag, köp ett mer känt märke, men låt det inte kosta för mycket. =)

Jenny sa...

Du har väl hemförsäkring o då behlver du ingen extra försäkring till tvn. Dessutom har du ju konsumentköplagen :)