fredag 27 november 2009

Att känna varje gatsten

Efter några dagars vistelse i Övik inser jag att jag kan staden ganska bra efter åtta år. Det var visserligen ingen överraskning. Men det är lite lustigt att gå på stan och direkt se om något har ändrats sen jag var här för tre månader sen. Butiker som bytt läge, butiker som slagit igen, butiker som ändrat skyltning, butiker som kommit till, butikspersonal som är kvar, butikspersonal som bytt butiker, ja faktiskt tom gatstenar som ändrat sig (Kattis - gågata halvvägs klar längs Köpmannagatan). Ett nytt café är provfikat. Att gå på stan och se bekanta ansikten känns också annorlunda efter några månaders total anonymitet i en ny stad som jag knappt känner igen från gång till gång jag är där. Mest för att jag inte lärt mig hitta, inte så mycket för att den ändrats.
Idag gick jag tom förbi en liten rondell som namngetts, med skylt och allt.

Vem sa att det inte händer något i Örnsköldsvik?! ;)

2 kommentarer:

Sara sa...

Är detta till fördel eller nackdel kan man ju fråga sig. Är det skönt att komma hem o känna igen sig o så???

Kattis sa...

Jag är oerhört tacksam för denna förtrupp som rapporterar på ett föredömligt sätt så jag slipper värsta chocken när jag kommer på visit.. =) Nytt café?? det har du nog missat att rapportera iofs...