söndag 22 november 2009

Tyvärr

Efter massa år i servicebranschen blir man lite skadad, så är det bara. Men jag slutar aldrig att förvånas över det faktum att somliga människor som jobbar i servicebranschen inte förstår vikten av just service och trevligt bemötande. Jag var nyss och handlade i en kvartersbutik här i området. När jag stod i kassan och hade chippat kortet och slagit min kod för att betala sa kassörskan:

Kassörskan: Tyvärr.
Jag: Ursäkta? (hörde vad hon sa, men tänkte ge henne en chans att rätta till sitt misstag).
Kassörskan: Tyvärr.
Jag: Tyvärr vadå?

Tyvärr, köpet gick inte igenom? Tyvärr, du verkar inte ha några pengar på kortet? Tyvärr, det gick inte igenom, du får prova en gång till? Tyvärr, den gubben gick inte, du får inte handla här? Tyvärr, det verkar vara ett kommunikationsfel just nu, du har inte kontanter istället? Tyvärr vadå??? (detta sa jag alltså inte, men tänkte)

Jag förstod vad hon menade och hivade fram kontanter (samtidigt som jag faktiskt började fundera på om det kunde vara så att jag inte hade några pengar på kortet) och under tiden hörde jag mig själv berätta för kassörskan att jag tyckte att "tyvärr" var en väldigt konstig kommentar, och undrade vad hon menade med det, och hörde henne börja med "ja alltså antingen har du inga pengar på kortet eller så är det något fel på linjen, det är det ibland bla bla" och till slut ledde diskussionen till att hon skrattade lite nervöst och bad om ursäkt och sa att hon aldrig brukar säga så, och jag gick därifrån och tänkte hur svårt hade det kunnat vara att bara säga "Tyvärr, köpet gick inte igenom, ska vi prova en gång till eller har du kontanter? Det har varit lite tjall på linjen med kortköp tidigare." Då hade diskussionen slutat där, jag hade hivat fram kontanter (eller provat att chippa kortet en gång till) och hade inte ägnat min eftermiddag åt att fundera på om jag har lust att gå tillbaka till den affären igen eller inte.

Nej, nu var det ju plugga och skriva hemtenta jag skulle göra idag - inte reta upp mig över folks bristande servicekänsla. Förresten hade jag pengar på kortet, så damens "tyvärr" fick mig dessutom att känna mig som en skurk utan pengar på kontot helt i onödan.

4 kommentarer:

mamma sa...

haha och vi som träffade världens suraste och otrevligaste kassörska på Ikea häromdagen

Keron sa...

Helt klart mysigt! Ska på julfika nästa helg! Längtar riktigt ordentligt! Fast tror inte det blir så mycket bakande och så för min del, inte än iaf. För det är ju dags för tenta snart, igen...

Kattis sa...

Jag tänkte väl det! Att du hade pengar på kortet alltså... annars hade det varit blott ANDRA gången i världshistorien som det fallit sig så att du inte haft pengar på ditt kort... ;)
Ang. hennes brist på service-känsla, no comments, jag blir bara upprörd om jag går igång...

Prralin sa...

Mamma - Jäkla tur att jag inte var med då...

Keron - Mysigt! I tentatider behöver man julmyset extra mycket. :)

Kattis - Haha! Ja, och du hade ju det stora nöjet att närvara när det hände första, och hitintills, enda gången... :P