måndag 9 november 2009

Äntligen lite bättre step!

Förra gången jag försökte steppa blev det ingen succé. Men skam den som ger sig. Idag provade jag igen, på en annan Friskis-anläggning, lite längre bort. En Step 2 istället för som förra gången Step 1. Ett för dagen nytt pass, vilket jag tolkar som att de byter pass oftare än en gång per termin. Betydligt bättre och roligare pass, då kan det vara värt att köra lite längre till denna anläggning. Bättre instruktör. Mer utmanande. Men ändå inte så "snurrigt" som jag tycker att en Step 2 bör vara. Eller rättare sagt som jag är van att en Step 2 är. Men det var ju första gången med nytt pass, så det byggs förhoppningsvis på efter hand.

Men jag förstår fortfarande inte varför endast 25 min av ett på pappret 60 min pass (men i verkligheten 55 min pass) består av step/koreografi/kondition. Resten är uppvärmning, styrka, nedvarvning, stretch etc. Inte att förakta, men när jag går på ett step-pass tycker jag det är lite waste of time att köra 5-10 min ryggövningar, armhävningar, sit ups osv. Om passet heter Step Styrka är det okej, men om jag går på ett rent step-pass så vill jag steppa.
Jag undrar om de kör armhävningar, ryggresningar och crunches på spinningpassen också?

Och att mitt högra knä "knäpper" när jag går i trappor, och således också när jag steppar, väljer jag att ignorera ett tag till...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Step är skoj!

Du på måndag...då kör vi!!! Ska ta bort stygnen på fredag så förhoppnigsvis är det inga problem att träna efter det.
Vad säger du? Är du laddad? Är du redo?

Prralin sa...

Ofelia - Jag ska försöka vara redo på måndag. :)