onsdag 12 januari 2011

(Dyr) humor!

Olof Westerbergs kolumn i dagens Sydsvenskan:

Dold Röglehalsduk var synlig Modotröja

Sydsvenskan fick ett tips om ett rykte om Malmö arena.

MFF vann Lennart Johanssons pokal på Swedbank Stadion, ovetande om att bucklan hade ett dolt budskap. Titthålskirurgi avslöjade inskriptionen "Djurgården är bäst".

Sydsvenskan fick tips om ett dolt supporterbudskap knutet till ett annat idrottsligt mastodontbygge i Malmö.
- Byggjobbare hängde upp en Röglehalsduk innanför taket på Malmö arena, sa tipsaren.

Sydsvenskan övervägde en nattlig räd i innanmätet av arenataket. Valet föll till slut på en snabbare variant av faktakoll. Vi ringde Percy Nilsson, som har ett väldigt enkelt mobilnummer.
- Det där ryktet är alldeles fel. Det var ingen Röglehalsduk. Det var en Modotröja, meddelar storentreprenören.

Dold var den inte heller. Det rödgröna klädesplagg som bland annat prytt "Foppa" Forsberg hängde synligt men oåtkomligt högst upp i innertaket på arenan. Entreprenören som byggde taket på arenan kommer från Modos hemmaort, Örnsköldsvik.

Blev du förbannad? frågar jag Percy Nilsson.
- Nej. Jag såg pengar direkt. Jag såg en möjlighet till inkomster.
Percy Nilsson skickade en faktura på 100 000 kronor till takfirman. Fakturatext: Reklamplats.
- De betalade inte. Så vi drog 100 000 kronor på deras faktura istället, meddelar Percy Nilsson.

Tipset om dolda budskap i arenan var alltså falskt. I alla fall kanske.

Percy Nilsson medger att inte ens han i detalj vet vilka sportsouvenirer byggjobbare listigt kan ha byggt in i arenans dolda skrymslen. Modotröjan hängde uppe "ett bra tag" men togs ner före invigningsfesten den 7 november 2008. Då uppträdde bland andra Jill Johnson. Hon kommer från Ängelholm. På Ishallsvägen i denna nordskånska ort hittar man hockeyklubben Rögle.

Tummen upp för såna här fantastiska initiativ! Och jag har en misstänkt. En som jag bokade till Malmö för jobb vecka efter vecka. Hade jag vetat det här hade han fått bättre avtal! ;)

5 kommentarer:

Keron sa...

Haha, jag känner också en som jobbar på en högst misstänkt takfirma från Övik! Grymt bra!

Keron sa...

Jag har fått det bekräftat:
Haha. Det var en gigantisk flagga. Dom har inte alls koll på läget. Visst hade jag ett finger med där. Var ju med på hela bygget :)

Prralin sa...

Haha, det är underbart!

Anna sa...

Fast det hade varit ÄNNU underbarare med en Röglehalsduk...

Anonym sa...

My cousin recommended this blog and she was totally right keep up the fantastic work!