söndag 2 januari 2011

Summering 2010

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Jag blev sjukskriven och var hemma i drygt 4 månader. Det var en helt ny erfarenhet, även om det inte direkt kvalificerar som något meriterande...

Höll du några av dina nyårslöften? Jag tror inte jag gav några "officiella" löften, eller förhoppningar för den delen. Så jag har nog lyckats med att inte bryta några i alla fall. :)

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, Maria & Mattias fick en liten fin Elsa.

Dog någon som stod dig nära? Ja. Först Fritz och sedan morfar. Två av dem som stod mig absolut närmast och betydde allra mest för mig och dessutom var en mycket stor del av min vardag. Jag saknar dem båda ofantligt mycket. ♥

Vilka länder besökte du? Jag tror faktiskt inte jag lämnat Sveriges gränser det här året (förutom någon utflykt till Köpenhamn). Jag har försökt flänga så lite som möjligt och undvika att leva i kappsäck, då jag inte har haft varken energi eller lust till detta. Fokuset har varit på att "bara vara" och att "landa" - och flängandet har på sin höjd bestått av transporter mellan Malmö och Österlen.

Är det något du saknat år 2010 som du vill ha år 2011? Tillfredsställelse. Både med mig själv och med livet. (Repris från förra och förrförra året.)

Årets motto? Gilla läget - eller gör nånting åt det. (Repris från förra året)

Vilket datum från år 2010 kommer du alltid minnas och varför? Det datumet som jag per automatik kommer att tänka på är den 12 november. Morfars födelsedag. En dag som började precis som vanligt, men som slutade med att allt var förändrat. För alltid.

Vad var din största framgång 2010? Just ordet "framgång" är inget som jag direkt förknippar med 2010. Det kändes snarare som att året bestod av motgång efter motgång. Men allt har absolut inte varit nattsvart. Det har varit väldigt många ljusa stunder också. Inte minst hela sommaren i stugan tillsammans med mormor & morfar då jag njöt av varje sekund. Och det kan väl kvalificera som en framgång att jag tog beslutet att flytta till södern när jag gjorde (även om själva beslutet togs förra året så har jag under 2010 fått njuta av frukten av beslutet) och att jag fick alla dessa stunder med mormor & morfar, eftersom de faktiskt var den viktigaste delen i mitt beslut.

Största misstaget? Jag har gjort det som har känts rätt i stunden med tanke på omständigheterna, och ångrar ingenting.

Har du varit sjuk eller skadat dig? Sjukskriven som sagt. Jag har mått sämre än jag någonsin gjort tidigare. Yrsel. Sorg. Den blåögda tilltron till att "allting ordnar sig" har fått sig en törn.

Bästa köpet? Kanske att jag äntligen kom till skott att köpa en ny dator? Efter 7.5 år var det hög tid att byta ut min gamla trotjänare...

Vad spenderade du mest pengar på? Det här året har jag tyvärr spenderat mycket pengar på tråkiga saker som sjukvård och att försöka hitta lösningen på det som fått mig att må dåligt. På såna saker som jag nästan aldrig tidigare lagt några pengar, lyckligt ovetande som jag varit. Det har varit läkare, örondoktor, kiropraktor, sjukgymnast, tandläkare, veterinär - you name it.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Det kanske låter tjatigt, men ja - alla stunder med mormor & morfar. Jag har verkligen njutit av varje sekund och vetat precis hur lyckligt lottad jag varit som varit så nära att jag kunnat vara med dem nästan varje dag. Jag har velat stanna tiden och jag har känt mig lycklig. Jag har mått så bra att jag nuddat vid tanken att tänk om något händer som tar bort detta från mig, detta som gör mig så lugn i själen. Och det gjorde det...

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare. Mycket. Men också gladare.

Vad önskar du att du gjort mer? Jag har försökt göra det efter bästa förmåga, men det kan alltid göras ännu mer: Levt i nuet och bara varit. Tagit bättre hand om mig själv.

Hur tillbringade du julen? Julen tillbringades i stugan, precis som den ska och alltid gjort. Men inte precis som vanligt, för morfar fattades oss naturligtvis men även mamma och syster fattades då de var insnöade. Vi bakade och roade oss med snön. Och veckorna innan jul hade jag och kusinen roat oss med både pepparkaksbak och julgodisfix hemma hos mormor i Malmö. Tomten kom två gånger och vi hade det mysigt.

Hur firade du in det nya året? Nyårsafton firades hemma hos mig tillsammans med Jenny. Vi åt trerättersmiddag, såg på film och myste.

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Försöker låta bli att hata.

Bästa boken du läste i år? Jag läste ganska mycket i somras i stugan. Men jag minns inte någon speciell favorit.

Största musikaliska upptäckten? Ja, jag är ju fortfarande lika dålig på musik som jag alltid varit. Jag tycker visserligen om att lyssna på musik, men gör det sällan aktivt själv. Men som "musikalisk upptäckt" kan väl Spotify räknas, även om jag inte spelar sönder datorn direkt så har jag ändå börjat lyssna på lite mer musik i alla fall. Åtminstone ibland.

Något du önskade dig i julklapp och fick? Såväl tomte som julklappar är viktiga inslag i vårt julfirande, och kommer nog så alltid att vara. Den här julen kom tomten med bland annat en laptophögtalare, Ernst jul-bok, Sju sorters julkakor-bok, ett prickigt sopset, (pengar till) ett par nya träningsskor och en snygg behållare för gamla lampor till mig. Tack tomten!

Något du önskade dig men inte fick? Jag är väldigt tacksam för alla fina klappar jag fick!

Årets bästa film? Pass på den. Jag minns inte vad jag sett för filmer.

Vad gjorde du på din födelsedag 2010? Födelsedagen firade jag (dagen innan) med att första gången någonsin kunna bjuda hem släkten till mig på födelsedagsmiddag. Dagen efter, på den riktiga födelsedagen, roade jag mig med att diska upp efter kalaset, ta en joggingrunda och käka middag på stan med några vänner och sedan avsluta dagen med en Abba-show.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om morfar funnits kvar. Och Fritz.

Hur skulle du beskriva din stil år 2010? Myskläder a la stugan.

Vad fick dig att må bra? Jag tror ni redan förstått det faktiskt.

Årets ego-boost? Pass på den.

Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Lite överraskande satt jag faktiskt uppe och såg hela Valvakan, totalt ointresserad av politik som jag är. Men för övrigt var det nog inte så mycket engagemang, förutom att jag röstade förstås...

Vem saknade du? Förutom det uppenbara att jag saknar både morfar och Fritz så att det gör ont i kroppen, så saknar jag också Övik och vännerna där.

De bästa nya människorna du träffade? Jag träffade lite nya människor på Framsteget, och ett gäng nya kollegor. Framtiden får visa hur det utvecklar sig.

En värdefull läxa du lärt dig i år? Ta vara på vad du har och gör det bästa av situationen. (Repris från förra och förrförra året.)

Gott nytt 2011!


Andra bloggar om , ,

Inga kommentarer: