torsdag 13 januari 2011

Tummen upp för Skopunkten!

Att jag gillar (billiga) skor kanske inte kommer som nån nyhet... Och det här inlägget borde egentligen vara ett gnäll-inlägg (det är jag ju också bra på) med tanke på att jag har reklamerat två par skor från Skopunkten på mindre än en månad.

I början av december köpte jag ett par fodrade vinterskor med halvhögt skaft på Skopunkten. De nya jeansen med smalare benvidd än vad mina byxor brukar ha krävde ett par skodon där jag kunde ha byxorna innanför istället för utanför skaftet. Dessutom behövde jag ett par fodrade skor som skulle hålla fötterna varma i vinter och som kunde ta mig till och från jobbet utan att riskera livet (läs: med något grövre sula). Det blev ett akutköp för att stilla alla mina "behov" och för en tre-fyra hundralappar hittade jag ett par hyfsade dojjor.

Efter 4-5 användningar såg jag dock att "syntetskinnet" bak i hälen redan hade slitits ner. Jag är väl medveten om att man får vad man betalar för, och köper man skor på Skopunkten så väntar man sig ingen toppenkvalitet - men kanske att de ska hålla en säsong, eller i alla fall en halv. Jag hade slarvat bort kvittot och tänkte dessutom att det kanske är jag som "går konstigt" och därför (redan) slitit ner hälen, men eftersom jag aldrig har stött på det problemet tidigare (jag har som sagt köpt billiga skor förr...) tog jag en chansning och gick tillbaka till butiken med dem. Det var inga problem att få byta dem, och jag bytte till mig ett par liknande skor som såg ut att ha lite bättre (högre) sula för att undvika samma problem igen. De nya skorna var faktiskt snäppet snyggare än de jag hade köpt först, så det var ett bra byte.

Och de skorna har jag gått med i princip varje dag sedan dess. Väldigt flitig användning i en månads tid. Men så häromdagen upptäckte jag att det på flera ställen blivit som små "bubblor" i "syntetskinnet" och det såg ut som att de skulle spricka/gå sönder närsomhelst. Trist, för jag hade ju hoppats att de skulle hålla längre än en månad, samtidigt som de ju är väldigt flitigt använda - och vädret har ju inte direkt varit gynnsamt för skorna. De har plumsat genom både snö, slask och vattenpölar ganska frekvent. Och som sagt, man får ju vad man betalar för.

Men eftersom det som bekant fortfarande är vinter ute så behöver jag ju ett par skor. Och jag insåg att dessa skulle ge med sig vilken dag som helst. Om bubblorna skulle spricka skulle skorna se väldigt skabbiga ut. Så på väg hem från jobbet idag gick jag via Skopunkten och frågade tjejen som jobbade där om det fanns några andra skor som kanske hade lite bättre "ytskikt" än de jag hade på mig och visade, eftersom jag behövde köpa ett par nya (jag har nämligen aldrig varit med om "bubbel-problemet" heller tidigare). Som svar fick jag visserligen bara att det var samma material i alla skor, men hon sa också i nästa andetag att det gick bra att byta de jag hade på mig om jag ville reklamera dem (fast jag inte hade kvitto nu heller).

Jag hittade ett par andra liknande och traskade sen hem i vinterns tredje par skor. Jag borde egentligen varit jäkligt besviken på att kvaliteten är ännu sämre än vad priset är lågt. Men ett trevligt bemötande och god service väger upp. På kvittot står reklamationsorsaken angiven som "Goodwill reklamation", och det är nog precis vad det handlar om. Goodwill.

1 kommentar:

Jenny sa...

uppenbarligen inte, men 3 meningar borde man klara av att skriva själv utan att upprepa sig eller inleda med men... ;)