torsdag 20 januari 2011

Torsdagslyx

Med en nacke som fortfarande känns blåslagen efter tisdagens massage och en kropp som har ont överallt efter gårdagens Cirkelfys-pass på Friskis kändes det lämpligt att lyxa till det med en ansiktsbehandling såhär på torsdageftermiddagen. Jag provade en elevbehandling på Gilda Skolan i Malmö.

Ansiktsbehandlingen lovade rengöring, hudanalys och behandling enligt elevens rekommendation: djuprengöring, porrengöring, formning av bryn, elektroterapi, ansiktsmassage, djuprengörande mask samt creme. Detta paket kostade 370 kr (1,5 timme). Och sen hade jag dessutom köpt till frans- och brynfärgning för 100 kr.


Jag hade inga större förväntningar, kände mest för att "unna" mig något och få en trevlig stund. Det var helt okej. Jag är inte direkt imponerad, men inte heller besviken. Å andra sidan har jag nog bara varit på aniktsbehandling en eller två gånger tidigare så jag har ju inget att jämföra med. Min "terapeut" analyserade i alla fall min hud till fet och överkänslig. Att den var fet visste jag (stora porer, ständigt blank), men inte att den var överkänslig. Det hade jag ingen aning om faktiskt.

Dessutom sa hon att huden liksom var fet, fast ändå torr på ytan. Som att det låg ett torrt "stramande" ytskikt ovanpå. Och när jag tänker efter kan jag hålla med om att det känns lite "stramt" innan jag smörjer in mig. Det torra kommer troligen "utifrån" och först kunde jag inte komma på vad det kunde bero på, för jag tycker mig dricka rätt mycket vatten, använda hyfsade produkter som är anpassade efter min hudtyp (vilket jag då själv tolkat som fet) osv.

Men så kom jag på att jag ju använder scrubvantar i ansiktet varje dag i duschen. Jag vet egentligen att det nog inte är så bra. Men det är ju så skönt. Och ansiktet känns så rent efter. Vilket det inte gör om jag inte scrubbar. Men jag antar att det är att misshandla den uppenbart känsliga huden i ansiktet...

När jag kom på det vågade jag nästan inte erkänna det, för jag förstod att det nog inte skulle vara så populärt. Så jag fick lova att sluta använda vantarna. Eller jag sa att jag skulle försöka sluta. Och hon sa att jag måste sluta. Okej då. Och så rekommenderade hon AHA-behandling. Någon som har provat det?

1 kommentar:

Chrissan sa...

Cirkelfys är kul! :)