torsdag 27 augusti 2009

Hur orkar man?

Jag tycker så synd om min fina fina lägenhet som har råkat ut för en riktig ragata som ny hyresgäst. Egentligen skulle jag inte ha några problem med att publicera både bild, namn och adress på henne då jag bara tänker återge det som hon själv sagt och gjort (och man får ju som vuxen stå för sina handlingar, som bekant...), men eftersom jag är så snäll (nästan som en ängel...) så låter jag hennes identitet förbli anonym och väljer helt enkelt att kalla henne för Idiot-Kärringen.

Imorse vaknade jag av ett sms:
"Hej P, jag kan tyvärr inte godkänna din städning. Vår överenskommelse var att det skulle vara städat om jag skulle betala halva hyran. Du har inte fullgjort den då bla kök, spis, fläkt, badrum, fönster mm inte är rena. Vill att du åtminstone betalar tillbaka hyran? Det kostar mellan 3-4000 kr för att få detta gjort av en firma..... Mvh Idiot-Kärringen."

Fröken Idiot-Kärring flyttade in i lägenheten den 11 aug, och idag 16 dagar senare, anmärker hon på städningen. Missförstå mig rätt, självklart har man som ny hyresgäst rätt att flytta in i en välstädad lägenhet. "Bla kök, spis, fläkt, badrum fönster mm" - var det nåt i lägenheten som överhuvudtaget var städat? Om det är så pass ostädat, varför anmärker man inte på detta förrän efter drygt två veckor? Hur ska jag då veta om det är mitt skit eller hennes skit?

Jag ringde Bovärden och undrade vad som gäller, för även om fastighetsbolaget har som policy att det är den inflyttande som besiktigar städningen och inte Bovärden (som bara besiktigar lägenhetens skick), så måste det ju finnas nån regel för inom vilken tidsperiod man rimligen bör anmärka?
Det visade sig att Idiot-Kärringen hade hört av sig till Bovärden den 14 aug och klagat på städningen, och då hade han varit i lägenheten och kollat och visserligen inte hittat någon större anmärkning men erbjudit henne avdrag på hyran för motsvarande 3 timmars arbete om hon själv fixade det hon klagade på. Detta hade hon godkänt, och Bovärden skickade tom en kopia på mailet ang detta till mig.

Bovärden sa dessutom "Va? Skrev hon att det skulle kosta 3-4000 kr? En tvåa på 50 kvadrat skulle kosta max 2000 kr om en firma gjorde det, och då är det räknat på en ostädad lägenhet. Och den var absolut inte ostädad. Men om man kryper in i hörnen så kanske man hittar ett dammkorn om man vill..."

Jag slets mellan lusten att vara överdrivet trevlig (typ "Hej min vän, vad kul att höra från dig igen!") och att vara riktigt otrevlig (typ "Hörredu, försök inte få dubbel ersättning för nåt som du redan fått ersättning för. Jag är inte dum!"), men det blev en mesig och neutral linje:

"Hej, om du hört av dig till mig inom de första 10 dagarna du bodde i lägenheten och när jag var kvar i stan så hade jag mer än gärna åtgärdat detta åt dig. Nu har jag ingen möjlighet till detta längre utan hänvisar till Bovärden som gett dig reduktion på hyran för att fixa skavankerna själv."

Svaret lät inte vänta på sig:
"Denna lilla reduktion motsvarar inte det jobb som lagts ner och som måste göras... Då det dykt upp mer och mer som inte varit åtgärdat. Trodde du var i Skåne... Kan du möjligen betala en del av hyran? Mvh Idiot-Kärringen."

Om reduktionen som Bovärden erbjöd inte räckte för det jobb som lagts ner verkar det väl lämpligt att kontakta honom igen? Och inte helt plötsligt kräva mig på pengar efter drygt två veckor?
Dessutom undrar jag vad det är för typ av städrelaterat problem som kan "dyka upp" efter ett par veckor och behöva "åtgärdas"? Det är en tvåa på 50 kvadrat vi pratar om, inte ett slott där man varje dag upptäcker ett nytt rum som man inte sett innan...
Man kanske också bör vara medveten om att det är en hyreslägenhet man flyttar in i, i ett hus som säkert har 50-60 år på nacken, och att det i gamla orenoverade lägenheter inte alltid är toppskick över allt.

Jag har visserligen aldrig varit så petig när jag flyttat in någonstans, men om jag flyttar in i en lägenhet som jag inte tycker är tillräckligt bra städad känns det som att jag hade gjort en grundlig genomgång av lägenheten hyfsat omgående och direkt påpekat vad jag vill påpeka. Eller är det jag som är konstig?
Eller det kanske är så att hon plötsligt märker att det "dyker upp" smuts här och där efter hand som man bor in sig i en lägenhet, typ oj nu dök det upp en dammråtta, oj nu kom det skit på spisen när jag lagade mat, oj nu sket en fågel på fönstret... hmmm vänta nu, det måste ju vara förra hyresgästen som inte gjort rätt för sig?!

Men, om hon vill jävlas så är inte jag sämre än att jag vill jävlas jag med...
Hon flyttade ju in i lägenheten den 11 aug men har bara betalat hyra för halva augusti till mig. Hon kommer således att ha bott i lägenheten 65% av augusti, men bara betalat hyra för 50%:

"Eftersom du haft tillgång till lägenheten 65% av månaden men bara betalat hyra för 50% så bjuder jag på de 580 kr du bott men inte betalt för. För övrigt hänvisas som sagt till Bovärden som kan branschen, han har mina kontaktuppgifter och får mer än gärna höra av sig till mig."

I denna vevan mailade jag också tillbaka till Bovärden och berättade hur dialogen mellan oss gått och att jag stått fast vid att hänvisa till honom (enligt hans inrådan). Jag avslutade med att skriva: "Missförstå mig rätt, jag tycker självklart att en ny hyresgäst ska flytta in i en väl städad lägenhet och jag vill självklart göra rätt för mig om jag misskött mig. Men jag tycker inte att det är okej att jag får en anmärkning på städningen när hon redan bott i lägenheten i över 2 veckor. Hör av dig om det är jag som är skurken, tills vidare väljer jag att tro att jag gjort rätt för mig så gott jag kunnat..."

Jag kan säga att hon har förstört hela min dag, hon har tagit alldeles för mycket energi. Både för att jag blir upprörd över hur hon beter sig, och för att jag nog tar åt mig lite personligt - jag som alltid uppfattat mig själv som väldigt noggrann och skötsam. Har jag verkligen städat en lägenhet så dåligt så det ska kosta 4000 kr att åtgärda detta? En tvåa på 50 kvadrat? Stod vi inte två personer och gnodde och skrubbade och putsade flera flera timmar i denna lägenhet? Har jag tappat stinget helt?! Är jag en slarvmaja som inte sköter mig?

En stund senare fick jag dock ett mail från Bovärden som kändes skönt att få läsa:
"Svara inte henne igen tycker jag, det drar bara ut på tjafset från hennes sida. Jag har nyss pratat med henne i telefonen och förklarat situationen att hon har godkänt beloppet från mej och att så långt efteråt kan hon inte komma med mera klagomål på städet. Lämna det där bakom dej och gå vidare. Mvh din fd bovärd (ps. välkommen tillbaka)."

Jag väljer att tolka detta som att det inte var jag som var skurken.
Men det här var bara droppen som fick bägaren att rinna över med fröken Idiot-Kärring.

Redan när hon var och kollade på lägenheten i mitten på juni fick jag dåliga vibbar av henne. Visserligen var hon trevlig och tyckte att lägenheten var väldigt fin, och att jag hade valt fina tapeter när jag berättade att jag sett till att alla rum var omtapetserade och fräscha. Men det var nåt som inte kändes hundra med henne...

Och mycket riktigt, när det väl blev klart att det var hon som skulle flytta in så började hon trakassera mig om att hon behövde tillgång till lägenheten tidigare än den 1 september (som var datumet som jag sagt upp lägenheten till). Hon behövde komma in den 15 aug, för då skulle hon vara ute ur sin lägenhet. (Lesson learned: Det är hennes problem om hon inte har nånstans att bo efter 15 aug, jag har rätt till min lägenhet till den 31 aug och ska således bo kvar - om det inte passar mig att flytta ut tidigare.)

Jag förklarade för henne att jag nog inte kunde vara ute till den 15 aug (eftersom jag ska hinna ha semester i Skåne i lugn och ro, och sedan måste jag tajma flytten med att någon kan hjälpa mig plus att jag vill ha lite semester i Övik också innan jag flyttar - det är inte direkt next door jag ska flytta), men att jag däremot kan lova att vara ute till den 22 aug (då jag ju hade möhippa planerad i Skåne, och därmed planerat att vara flyttad).

Men jag lovade också (dumt nog) att kolla om det fanns möjlighet för mig att vara utflyttad den 15 aug. I sommar ringde och sms:ade hon mig (alldeles för) många gånger och undrade om jag hade bestämt mig när jag skulle flytta. Varje gång förklarade jag lugnt och sansat för henne att jag vet inte än, jag har inte bestämt hur flytten ska gå till, eller jag har inte fått in offerter från flyttfirmorna än, eller jag har inte fått något datum bestämt från flyttfirman än, eller vad det nu var för status för tillfället... och jag lovar att höra av mig så snart jag har ett datum bokat. Så länge kan du räkna med den 22 aug, för då vet jag som sagt att jag är ute.

När jag väl fått en flyttfirma bokad och ett datum för flytten klart, samt fått besiktningstiden för lägenheten ändrad ringde jag Idiot-Kärringen och berättade nyheten som jag dumt nog trodde skulle vara glad för henne: Jag är utflyttad så att du kan få nycklarna den 15 aug!
Men då var plötsligt inte det bra heller, hon behövde ju ha tillgång till lägenheten flera dagar innan för att ha möjlighet att vara utflyttad till den 15 aug. Men herregud sa jag, du har hela tiden pratat om att du behövde få lägenheten den 15 aug, varenda gång du ringt eller sms:at har du pratat om den 15 aug, inget annat datum - hur skulle jag kunna veta att du behöver komma åt lägenheten flera dagar innan?

Nåja, dum som jag var, så stuvade jag om planerna och fick ännu en ny besiktningstid... och hon fick alltså lägenheten redan den 11 aug. Jag kan utan omsvep erkänna att det blev stressigt, och jag kan absolut ha missat något i städningen, men då är det väl rätt schysst att påpeka detta direkt?

Jag hade förstått om hon hade krupit längs listerna och in i garderoberna med silkesvantarna om jag hade varit tjurig och stått på mig att ha lägenheten kvar till sista augusti, bara för att jävlas. Men nu (tycker jag iaf) var jag väldigt tillmötesgående, och hon vet att detta inte passade mig speciellt bra egentligen, men att jag försökte få till det så att det passade henne så bra som möjligt... (Dessutom lämnade jag kvar balkongskyddet som jag sytt och två par trådbackar som jag satt in i garderoberna - vilket hon ville att jag skulle göra, och gav mig lite mindre flyttlass...)
Då kanske man hade kunnat ha överseende med en dammtuss i ett hörn och tyckt att det faktiskt var rätt schysst att man fick tillgång till lägenheten så pass mycket tidigare än vad man egentligen hade rätt till?

Och sen när hon väl flyttat in så visade det sig (genom Bovärden) att hon inte alls tyckte om tapeterna (vilket hon sa till mig att hon gjorde när hon var och kollade på lägenheten) och för att bli av med (den fina fina) fondväggen i vardagsrummet anmärkt på att den inte var mönsterpassad. (Det är alltså inte en uppenbar mönsterpassning utan att mönster som blir minst lika snyggt utan mönsterpassning, tom på färgaffären säger de att de inte hade mönsterpassat den.) Bovärden sa själv att han tyckte fondväggen var snygg och bra tapetserad, men eftersom hon anmärkt på mösterpassningen så var han tvungen att granska tapeten noga och såg då att man kan mönsterpassa den. Således fick jag betala för omtapetsering av detta...

Nej usch, nu får hon inte ta mer energi av mig. Alla andra turer orkar jag inte ens tänka på. Jag blir så trött. Jag förstår inte hur man orkar. Jag önskar att jag aldrig mer behöver ha med henne att göra igen.
Och jag tycker synd om min lägenhet.

Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

Nenny sa...

Jösses vilken människa. Usch vilken ragata hon verkar vara.
Men ta inte åt dig. Du har varit överdrivet snäll mot henne och borde egentligen inte gett henne lägenheten förrän 1 sept. (Bara för att jäklas lite med henne) Det var ju verkligen inte ditt bekymmer egentligen att hon inte hade nånstans att bo efter den 15:e.

Ge absolut inte henne mer pengar. Lägg det bakom dig. Du ska inte behöva ha kontakt med henne mer.

Ta ett djupt andetag nu och gå vidare! Blicka framåt!!

Styrkekram till dig!!

Träningsglädje sa...

nu får hon inte ta mer energi från dig. hon verkar vara en underlig människa så lägg det bakom dig. vissa är sådär: konstiga. energikrävande. så glöm hela historien! fint ändå att du hade en så pass bra relation med din bovärd. men som sagt: glöm ragatan!

Marina sa...

Hittade hit via bloggen "Träningsglädje".
Den där Idiot-kärringen verkar inte riktigt frisk må jag säga. Dessutom har jag för mig att om man kommer överens om att flytta in/ut tidigare, så har den utflyttande hyresgästen ej skyldighet att städa. Så är det i varje fall här jag bor. Hoppas du slipper den där kärringen nu! Stå på dig & du har rätten på din sida.

emve sa...

Usch vad jobbigt!

Det är ju en självklarhet att man besiktar städningen när man flyttar in. Dvs samma dag man får nycklarna! Om något är tokigt ska det ju påpekas då.

Sedan fick jag lära mig något när vi flyttade senast... att har en hyresgäst ställt in möbler har man tagit över besittningsrätten till lägenheten. Vilket är samma sak som att godkänna städning mm.

Usch.... vi fick flyttstäda dubbelt den gången. För att ens kunan bo här. Det var ölburkar och fimpar och klet och skit överallt.

Där lärde vi oss vår läxa! Alltid skriva avtal på allt och aldrig lita på folk. :P

Prralin sa...

Tack för era uppmuntrande ord - hon har definitivt tagit energi vad hon ska från mig nu. Nu får jag helt enkelt lämna min stackars lägenhet åt sitt (hemska) öde, men vad hon har för bekymmer är inte mitt problem.

Jag har ju flyttat därifrån, remember?

Beomene sa...

Beklagar verkligen att
...
..

sånna människor finns.

Fan vad hon hade mage att pressa ut sin omgivning
en riktig genomrutten ärkeskurk och inget mindre.

Helt ärligt, jag kan anse att vissa mord är berättigade (mödrar som söker hämnd som i Kill Bill :P ) och att det finns mycket "hemskt" som ändå inte betyder att förbrytaren är -rutten-, men att på det här snikna sättet planera, gnälla och förneka, det visar att hon är kapabel att inte känna skam eller skilja på rätt och fel utan låta girighet och lögn styra.

Det är faktiskt sånna där "små" saker som folk gör som visar om deras såkallade ryggrad är ett mjukt och lite fuktigt mögel.

Oj...
Visste inte riktigt att jag kände så starkt, men.
tydligen..

Nästa gång! Visa ingen nåd! Hellre att du får be om ursäkt för att du överreagerat, det kommer kännas -bättre-!!

Beomene sa...

Eeeh, när jag säger att "vissa mord är berättigade" menar jag självklart inte att Idiot-Kärringen ska skadas. Gah, jag menade att vissa brott som är stämplade som oförlåtliga av både religioner och regeringar faktiskt kan ha en grund i något än mer oförlåtligt, och i mitt tycke balanseras upp. *hmm*

Tillskillnad från hemska tjuvnyp och små-brott som detta. Det där är ju faktiskt någon form av bedrägeri hon gjorde sig skyldig till. Det var bara *hrrm* det jag menade.