söndag 12 december 2010

Lucka 12 - Min dag

Min söndag började med framdukad frukost och tredje adventsljuset tänt vid köksbordet tillsammans med mina två bästaste vänner. Det händer inte speciellt ofta, varken att jag lyxar till det och dukar fram frukost (eller sitter vid köksbordet och äter för den delen...) eller att mina kära vänner är på besök - eftersom de bor i Örnsköldsvik respektive Göteborg. Men den här helgen slumpade det sig så att de båda två hade "vägarna förbi" Malmö. En liten minireunion helt enkelt.

När frukosten låg tryggt i magen var det packdags för Göteborgaren och efter att ha stått ute och väntat på bussen alldeles för länge i den härliga vinterkylan och solskenet fick jag springa och hämta lilla Polon istället och ta plan B för att ta oss till Centralen. Plan B funkade betydligt mycket bättre än plan A, och när Göteborgaren var på väg norrut åkte Polon, jag och Norrlänningen för att handla godsaker till eftermiddagens julgodisbak.

Efter att ha jagat kokosfett runt halva Malmö anlände vi till mormor där andra halvan av kusinfabriken väntade, och sen satte julgodisbaket igång. Inte mindre än fem smarrigheter lyckades vi producera; amerikansk chokladfudge, chokladkola med pepparmint och chokladöverdrag, mariannetryffel, knäckbräck samt ischoklad på både mörk, ljus och vit choklad. Allt blev lyckat och gott, men favoriten är nog chokladkolan - inte bara för att den var väldigt god, utan även (och kanske framför allt) för att den blev så snygg!

När skålarna var slickade diskade rensade vi matfaten från i fredags, försökte samordna önskelistorna och planera vem som köper vad till vem, klura på nya pyssligheter (eller hyss, beroende på hur man ser på saken) och halvsåg Beck-filmen. Sen var det natten, och en bra dag var till ända!


Såhär kul är det att krossa polkagrisar för att dekorera de snygga chokladkolorna med!

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

vi vill ha recept juuu

Träningsglädje sa...

haha det där lät otrevligt va? sorry! men jag blev sugen på den där kolan!

Göteborgar´n sa...

En kanondag på det hela taget, göteborgaren är mycket nöjd med den delen hon fick medverka på och såklart hela helgen. Tack kära skåning och norrlänning för minireunionen, nästa gång tar vi en stor "hemmavid". :)

Prralin sa...

Träningsglädje - Your wish is my command! ;)

Göteborgarn - Japp, nu måste vi planera the big reunion, vol 2. :)