måndag 20 december 2010

Lucka 20 - Mina drömmar

Jag har inga högtflygande drömmar. Eller har jag det? Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor, och har inget på den fronten jag direkt drömmer om. Men jag drömmer om att vara lycklig, att vara tillfreds i tillvaron och känna ett inre lugn i varje situation. Jag jobbar på saken och försöker följa magkänslan (i kombination med förnuftet). En dag ska jag vara där. Tillfreds. Det drömmer jag om.

Men när jag sover drömmer jag ofta om att tappa mina tänder, att tänderna liksom bara lossnar och ramlar ut och jag fångar upp dem i handen. Det är en dröm jag har haft så länge jag kan minnas, men när jag tänker efter var det nog ganska länge sen nu. Eller? Ibland har jag inte koll på vad som är dröm och vad som är verklighet, jag kan också ha drömt att jag har drömt det. Men jag vet i alla fall att tänderna sitter kvar i munnen - check på den!

Själv tolkar jag drömmen som en spinoff av min tandläkarskräck och den obehagkänsla som jag hade redan som liten när det var dags att tappa tänder. Mina stackars tänder fick sitta kvar på en liten liten tråd så länge de bara kunde - där var det ingen som fick dra ut några tänder inte! Inte ens tandfén lyckades med den uppgiften... Jag tror jag tappade en tand en gång när jag hoppade hopprep, så löst satt den innan den fick hoppa ut.

Men det finns andra som tolkar tappandet av tänder som både rädsla att förlora kontrollen, att det kommer att komma en positiv förändring, att man står inför en stor förändring i livet eller att man ska få god ekonomi. I så fall hoppas jag på det sistnämnda. Men det har ju gått sådär än så länge. ;)

5 kommentarer:

mamma sa...

jag hoppas på det sistnämnda, och visst minns jag lösa tänder, en skräck även om dom satt i lillasysters mun som mer än gärna förevisade dom för stora syster :)

Nenny sa...

Så länge tänderna sitter kvar när du vaknar ska du kanske inte tänka för mycket på det... Men visst är det lite knasigt ibland med återkommande drömmar.
Kram kram

Diana sa...

Hej där! :)

Vill du vara med & tävla om att bli veckans blogg?

Vinnaren blir länkad från min blogg i en hel vecka! Dessutom får 2 andra favoriter länkning i ett inlägg! ;)

Läs mer på:
http://femtiokilo.webblogg.se

Hoppas du vill vara med! :)

Prralin sa...

Nenny - Jo precis, jag brukar känna efter att tänderna faktiskt sitter kvar när jag vaknar och sen är det inte så mycket mer med det. Inget jag går och ältar hela dagen. ;)

Träningsglädje sa...

jag har också drömt att jag tappade tänderna en gång. det var nog den värsta mardrömmen jag var med om, tillsammans med den gången jag drömde om en råtta...