måndag 6 december 2010

Lucka 6 - Min favoritfödelsedag

Jag kan inte komma på någon speciell födelsedag som jag skulle vilja kalla för "favorit". Jag har dock en födelsedag som jag kommer ihåg lite extra, men som inte direkt kvalificerar sig till "favorit"...

Det var den 18 april 1999. Min 18-årsdag. Och femte och avgörande SM-final mellan Modo och Brynäs. Ett gäng kompisar hemma hos mig för att käka tårta och se hockey på tv. Tanken var förstås att fira ett SM-guld också. Jag fick en Modo-matchtröja med nr 21 Forsberg tryckt på ryggen, inslagen i en låda målad med Modos klubbmärke och nr 9 Wernblom. De hade visst haft lite beslutsångest om det var en 21:a eller 9:a jag skulle (ville) få. Så det blev en kombination. (Några år senare fick jag även en tröja med en 9:a på ryggen så nu är jag garderad!)

Jag hade förstås önskat mig ett SM-guld. Men så blev det inte. Snöpligt föll Modo på mållinjen, och sen dess tycker jag inte om Brynäs... Hockey är nämligen ingen lek. Och födelsedagen slutade i tårar.

3 kommentarer:

mamma sa...

mm vilken hrmsk födelsedag, inget vi kan glömma :(

emsut. sa...

Vi fyller år på samma dag. :)

Och sport är blodigt allvar. Alltid! :D

Indiankvinnan sa...

Brynäs, är det de där från Branäs?? det är bara på lek, glöm aldrig det.... ;)