torsdag 16 december 2010

Lucka 16 - Min tro

Tro. Ja, vad tror jag på egentligen? Jag vet inte. Jag är inte religiös och tror inte på någon Gud direkt. Jag är döpt, men inte konfirmerad. Att jag inte är konfirmerad beror dock inte på något ställningstagande direkt, utan snarare på en blandning av att jag inte var sådär överdrivet intresserad av det och att mina föräldrar inte hade något emot att slippa skjutsa mig till kyrkan i tid och otid. Så då blev det så.

Men jag går gärna i kyrkan vid högtider när någon bekant ger mig anledning; dop, konfirmationer, bröllop, lucia osv. Jag tycker det är mysigt och stämningsfullt. Men jag tror nog inte på något speciellt. Jag kan inte direkt påstå att jag tror på ödet. Eller slumpen.

Jag tror på mig själv, på en kombination av magkänsla och förnuft. Ja, det sunda förnuftet tror jag på.

2 kommentarer:

Keron sa...

Du tror som många oss andra vill säga!

Prralin sa...

Keron - Alldeles säkert, jag utger mig inte för att ha skapat någon unik tro direkt. ;)