onsdag 1 december 2010

Vitt och kallt (men skönt)

En hel vecka har det varit vinter i Skånelandet nu. En hel vecka nästan helt utan slaskvarning. Ett par dagar har det varit ner mot 10 minusgrader och folk fryser förstås till höger och vänster. Det gnälls lite på kylan, men innerst inne tror jag nog att vintern trots allt uppskattas. För visst är det bra mycket trevligare med bitande kyla än råkallt slask?!

Det tycker i alla fall jag. Och jag har njutit av mina promenader både till och från jobbet. Och lite extra, bara för att. Ett lager underställsbyxor och en (tunn) mössa gör hela skillnaden. För övrigt är jag klädd som vanligt. Det räcker med höstkappan och skinnhandskar. Man får upp värmen när man promenerar – och det är så jäkla skönt! (ursäkta uttrycket)

Mera vinter åt folket! Och ja, det kan hända att jag är tacksam för att jag bor i stan där snön inte driver, och att jag inte behöver gräva fram bilen för att ge mig ut i (den inte alla gånger så väl fungerande) trafiken dagligen. Men det ändrar inte det faktum att jag gillar vintern. Och snön. Man kan ju nästan tro att man är i Norrland för en stund.

Inga kommentarer: