tisdag 14 december 2010

Lucka 14 - Mina rädslor

Jag är rädd för mycket. Typ allt man kan vara rädd för. Men det mesta grundar sig nog i att jag är rädd för att må dåligt. Jag är rädd för att flyga (för att jag är rädd för att må dåligt), jag är rädd för att åka båt (för att jag är rädd för att må dåligt), jag är rädd för att åka karuseller (ja, ni fattar varför), jag är farträdd, jag är rädd för höjder, jag är rädd för nedförsbackar, jag är rädd för att åka skidor (nedförsbackarna...) und so weiter. Okej, "rädd" kanske inte är rätt ord för allt det här, men jag gillar det i alla fall inte - och undviker så gott jag kan. Jag är en riktig fegis.

Men det står jag för.

Jag undviker dessutom att dricka alkohol, inte bara för att jag inte tycker det är gott (det hade jag säkert kunnat lära mig om viljan hade funnits), utan också för att jag - surprise - är rädd för att må dåligt efteråt. Fast å andra sidan ser jag ingen anledning att dricka något jag inte tycker är gott och som dessutom är dåligt för kroppen. Så det har jag inga problem med. Men omgivningen har ju gärna problem med det...

Sen är jag självklart också rädd för allt det där som man inte har någon makt över. Att någon när och kär (eller jag) ska bli sjuk eller på annat sätt råka illa ut. Jag är rädd för det oundvikliga. Döden. Den är läskig. Rädslan för detta kommer och går. Det var en period i sena tonåren då jag tyckte det var riktigt jobbigt men sen har det varit ganska lugnt ett bra tag. Antagligen för att jag har levt ett ganska bekymmerslöst och till största delen skönt liv under många år. Det senaste året har tankarna dock dykt upp igen, av förekomna anledningar.

Men om man ska hålla på och vara rädd för allt så blir man ju rädd för att leva. Och det är jag inte.

1 kommentar:

Keron sa...

Det är tänkt att jag ska börja den 10 januari, men i stort sett mellan 1 januari till sista maj(alltså 5 månader till att börja med) är jag intresserad av. Men det går nog att flytta fram exjobbet om jag inte får tag i nåt förrän i februari eller så.

Vore jättesnällt! Hur blir det med yoga-filmen förresten?