fredag 9 december 2011

Bakom kulisserna på IKEA

Den senaste tiden har jag och Cecilia varit mer eller mindre stammisar på IKEA:s inredningsseminarium, och därmed fått följa med bakom kulisserna på IKEA vid ett flertal tillfällen. I den stora långa gången som leder från personalutrymmet ut i butiken finns det längs väggarna (förutom en megastor bild på Ingvar Kamprad) stora bilder på IKEA-människor med pratbubblor som att Ett leende smittar, Jag väljer att vilja, Jag läcker vad jag tänker osv osv.

Vänta nu här - Jag läcker vad jag tänker är ju min guru Christer Olssons ord. Och då kom jag på att IKEA ju också jobbar med honom. Ganska intensivt. Och det syntes verkligen när jag gick i den där gången för andra gången (en gång är ingen gång men två gånger är en gånggång?) och reflekterade kring vad det faktiskt var för budskap som framfördes. Jag gillade det skarpt, att på ett positivt sätt påminna medarbetarna om dessa viktiga budskap precis innan de tar klivet ut i butiken för att möta kunden - men det finns säkert de som blir provocerade av det och tycker att det är "hjärntvätt".

Men då kan jag ju ta till ännu ett Christer-citat: Välj att förstå så vet du vad jag menar.

1 kommentar:

Träningsglädje sa...

himla smart grej det där. fler företag borde verkligen ta efter med sådana smartheter!!