fredag 16 december 2011

Varför heter det tryffel?

Så, varför heter det tryffel då?

Ja, nu är jag ju inte någon expert på området. Men enligt Wikipedia och en del andra googlingar så är det såhär:

Chokladtryffel är en ofta mäktig konfekttyp gjord på mjuk chokladmassa (så kallad ganache) bestående av choklad, grädde, smör, socker eller honung och någon smaksättare, till exempel likör. Massan kan användas som fyllning i praliner, rullas till bollar som pudras med kakao eller doppas i smält choklad. Namnet härrör sig till bollarnas form, som påminner om tryffelsvampen.

Namnet tryffel kommer alltså helt enkelt av att "tryffelbollarna" i formen påminner om tryffelsvamparna. Det är med andra ord meningen att de ska vara lite ojämna i kanterna - nu känns det genast bättre!

Det här var som sagt "dagens fikabordsfråga" häromveckan på jobbat. Ingen av oss visste svaret. Nån av er som visste detta tidigare? Eller ens hade funderat på det? Inte jag...

4 kommentarer:

Nenny sa...

Nu vet vi! Tackar!

Suzan sa...

Jag trodde det typ skulle innehålla svamp från början.. haha ;)

Maria sa...

Jag visste faktiskt! Hade läst det i nån chokladbok... ;)

Prralin sa...

Haha, Maria - jag anade nästan att du skulle ha koll på det. :)