söndag 18 december 2011

Vörtbröd och snöfall

Fjärde advent. Idag blev det nybakt vörtbröd till frukost. Och lagom till frukosten noterade jag att regnet övergick till snöfall för ett ögonblick. Säkert hela 3-4 minuter snöade det, innan det övergick till regn igen. Men jag hann se det. Och därmed har jag åtminstone sett en snöflinga innan jul. Annars befarade jag att detta skulle bli första julen på minst 10 år då jag inte ens sett en snöflinga före jul... De senaste två åren har vi ju haft ovanligt mycket snö här nere, och de åtta åren innan dess bodde jag ju i Norrland och hade därmed åtminstone sett snö innan jag kom ner till en grön jul i södern. Man får vara glad för det lilla.

Vörtbrödet förresten, det görs så här enkelt:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda 2 dl grovt rågmjöl, 1 dl rågkross, 4 dl vetemjöl, 4 msk vörtmix, 1 dl russin, 0,5 dl linfrön, 2 tsk bikarbonat och 1 tsk salt i en bunke. Rör ner 2,5 dl julmust, 2 dl filmjölk och 0,5 dl mörk sirap. Klicka ner den lösa smeten i en smord avlång bakform (ca 1,5 liter). Grädda i nedre delen av ungen ca 1 timme. Stjälp upp och låt svalna under bakduk.

Snö!

Inga kommentarer: