fredag 9 december 2011

Lucka 9 - Min favoritlåt

Idag har jag lite dålig fantasi, och lånar därför dagens lucka från den Adventskalenderblogg som florerar runt och som jag läser hos bland annat mina gamla skolkamrater Jenny och Jane.

En av mina absoluta favoritlåtar är Förevigt nu med Ainbusk (vilken är deras översättning av Forever Young). Det är en ganska melankolisk och sorgsen låt, men ändå liksom lite hoppfull, och jag tycker så himla mycket om den. Jag tror att den spelas ganska ofta på begravningar, och den dagen jag själv ligger där vill jag väldigt gärna att den spelas för mig. Den är så fin, så mysig och jag älskar Josefin Nilssons röst. Jag har gillat Ainbusk ända sedan Lassie- och Älska mig-tiden på tidigt 90-tal, och jag tycker fortfarande väldigt väldigt mycket om dem.

Just låten Förevigt nu lyssnar jag väldigt mycket på såhär i jultider, eftersom den finns med på skivan I midvintertid - En jul på Gotland som jag spelar sönder varje jul. Rekommenderas varmt för största mysfaktor!



Alltet är här, glöm sedan, glöm då,
Himlen kan vänta fast vi ser mot det blå
Hoppas allt för mycket men vi vet ändå
Att slutet har sin hemlighet

Liten Lena svävar såsom en ängel
Hon dansar för livet, för livet över ängen
Tornens tinnar klockar, kyrkogården suckar
Vid trädet står en sorgeman
Varför?

Varför skall rosen som nyss var ett frö
Uti solens strålar vissna och dö?
Liten Lena undrar, det hörs inga svar
Ur djupet hörs en sorgesång

Förevigt nu, låt mig få va förevigt nu
Så hos mig vill jag att stunden stannar
Förevigt, för alltid
Förevigt nu, låt mig få va förevigt nu
Så hos mig vill jag att stunden stannar
Förevigt, förevigt nu

Kanske tillsammans så griper vi tiden
Vi famnar om ljuset och håller i dagen
Kanske lurar döden närmare Gud
Vi tror att fast vi inte vet

Liten Lena svävar såsom en ängel
Hon bjuder sin sorgman, de dansar över ängen
Trasten galet kvittrar och trädet står stilla
Suckar om en evighet
Varför?

Varför skall rosen som nyss var ett frö
Uti i solens strålar vissna och dö?
Liten Lena undrar det hörs inga svar
Ur djupet hörs en sorgesång

Förevigt nu, låt mig få va förevigt nu
Så hos mig vill jag att stunden stannar
Förevigt, för alltid
Förevigt nu låt mig få va, förevigt nu
Så hos mig vill jag att stunden stannar
Förevigt, förevigt nu

2 kommentarer:

Kattis sa...

Eh ja...nu sitter jag här och känner mig lite dum för att jag först nu fattar att det är en version av Forever Young.... Lite pinsamt med tanke på att FY är en av mina favoritlåtar och då tycker man ju kanske att jag borde hört likheten.....

helena sa...

Jaha, då var det redan tredje advent imorgon. Vad tiden går fort !