torsdag 15 december 2011

Chokladdoppad kola med pepparmint

Okej, nu ska jag dela med mig av de bästa recepten från i måndagens julgodisbak. Jag börjar med storfavoriten från förra året - chokladdoppad kola med pepparmint. Jag gillar dem skarpt eftersom de blir både snygga och goda. De är dock lite kluriga att göra eftersom det är flera moment, och kolan gärna blir lite kladdig och det händer att det kommer en och annan svordom ur munnen när man ska skära loss kolan och doppa den i choklad, utan att kladda ner hela huset. Ett par extra händer (och kanske en extra dos tålamod) rekommenderas, och om man bara är två som hjälps åt så går det bra. Och det är värt besväret!

Ingredienser
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
100 gram smör
4 msk kakao
några droppar pepparmyntolja
200 gram mörk choklad (för att doppa kolorna i, ev kan det behövas lite mer)
ca 10 polkagrisar, krossade

Gör så här
Förbered en mindre långpanna (om formen är för stor så flyter kolan ut och blir tunn, därför rekommenderas en något mindre form än en långpanna), lägg i bakplåtspappret i botten så att det går upp lite på kanterna (olja eventuellt). Krossa polkagrisarna till ett fint pulver i en mortel.

Blanda grädde, socker, sirap, smör och kakao i en kastrull. Sätt plattan på medelvärme. Rör om med en träsked tills du har en jämn smet. När det börjar koka, sänk värmen ett steg och koka tills smeten är 120 grader eller koka i ca 10 minuter och gör sedan ett kulprov. Rör om då och då. Droppa pepparmyntolja i den färdiga kolasmeten och rör om.

Häll försiktigt kolasmeten i långpannan. Låt kolan stå och svalna en stund innan du ställer in den i kylskåpet, enligt receptet står det att den ska stå i kylskåpet "minst en halvtimme, gärna över natten". Jag tycker att spannet mellan en halvtimme till över natten är rätt stort... Vi hade den på en kall balkong i ett par timmar, men den var ändå ganska seg och svår att få av från bakplåtspappret när vi skulle försöka skära och dela den. Mitt tips är en stund i frysen alternativt att prova att olja bakplåtspappret så den lossnar lättare.
Skär kolasmeten i fyrkanter som är 2 x 2 centimeter stora.

Smält chokladen i vattenbad (eller i mikron, jag vet jag kör fulvarianten). Låt chokladen svalna (annars smälter kolan i chokladen, been there done that!). Vänd sedan kolabitarna i den smälta chokladen med en gaffel. Lägg upp dem på bakplåtspapper (eller ett galler enligt receptet, låter väldigt kladdigt om du frågar mig).
Strö lite polkagriskross över kolabitarna innan chokladen stelnat. Låt kolorna stelna helt och förvara sedan i burk med bakplåtspapper emellan. Förvara i kylskåp.

mintkola, julgodis, chokladdoppad kola med pepparmint

Inga kommentarer: