onsdag 21 december 2011

Hyacinter i vas

Hyacinter hör julen till, och jag gillar dem lite extra när de står i vas istället för i kruka. Förra julen upplevde jag det dock något svårt att hitta hyacintvaser i affärerna, men under året har jag däremot fyndat en hel massa hyacintvaser på loppis för bara några tior. I år hade jag inte tänkt ha några julblommor eftersom de egentligen är giftiga för katter, och min katt dessutom är en liten galen sak som gärna vill vara överallt och ingenstans. Men det fick bli tre st hyacinter till slut ändå. I vas förstås. 

Nästa jul hoppas jag på en lugnare katt och ännu fler hyacinter. Jag har ju ett gäng vaser till som bara står och väntar på att få komma fram.

hyacinter i vas
hyacinter i vas
Ta bort jorden och skölj försiktigt rötterna under rinnande vatten. Häll sen vatten i vasen så att rötterna täcks, men löken ska inte vara i vatten.

1 kommentar:

Sara sa...

Jag fick lära mig igår att man inte behöver ha rötterna i vatten utan all näring finns i knölen. Man kan alltså ta bort rötter o vara utan vatten om man vill!