fredag 2 december 2011

Lucka 2 - Det första jag gör på morgonen

Det första jag gör på morgonen. Ja, i den bästa av världar är det att sätta mobilen (som jag använder som väckarklocka) på snooze i fem minuter. Men ofta är det första jag gör istället att slänga undan en katt som buffar mig i huvudet, biter mig i armen, kittlar mig med sina morrhår eller på annat sätt försöker få uppmärksamhet av sin trötta matte. Han har dock blivit betydligt bättre på senare tid, jag väcks inte längre halv fyra varje morgon - och det är jag jättejätteglad för.

Men om vi säger att det är den bästa av världar. (Fast egentligen, i den bästa av världar är det lördag- eller söndagmorgon, och då ringer inte ens klockan, för det mesta.) Men om det är en vardagsmorgon och det är läge att gå till jobbet, så ringer klockan nånstans mellan 06.15 och 06.30, beroende på hur trött jag var kvällen innan. Och beroende på om det är "tvättahåretmorgon" eller inte. (Jag vill helst tvätta håret varje morgon. Men det får man ju inte (säger nån, typ frisören). Så därför försöker jag låta bli att tvätta håret på tisdagar och torsdagar, vilket gör det fritt fram att tvätta håret på måndagar, onsdagar och fredagar - och åtminstone få tre arbetsdagar med nytvättathårkänslan. Jag gillar att ha nytvättat hår. Men försöker se det positiva i att få sova 15 min längre på icketvättahåretdagarna.)

Jag har aldrig varit någon "snoozare". Men jag har börjat att snooza en gång, på 5 minuter. Det är ganska skönt att få "morna" till sig en liten stund, men oftast går jag upp innan nästa ringning. Det är lika bra att få det gjort. Som att rycka bort ett plåster. Make it quick! Nu under vintertid när det är så mörkt går det dock lite trögare.

När jag kliver ur sängen brukar jag få gå slalom mellan en katt som åmar sig kring benen. (Men på morgonen känns det som att jag har tre katter, minst. Han är överallt.) Han är hungrig. Men brukar få vänta med sin mat tills jag varit i duschen och piggnat till. Sen blir det frukost till mig, jag äter alltid frukost hemma. Det är heligt. Och jag sitter alltid ner när jag gör det, även om det inte är någon lång stund. Jag slår på Nyhetsmorgon på TV4 och sätter mig i soffan och äter. Ibland en tallrik fil med müsli, ibland en macka med ägg, i värsta fall - om det inte finns varkens fil eller bröd hemma - blir det två kokta ägg (som finns förberett sen dagen innan, eller ytterligare några dagar tillbaka) rakt upp och ner. Och kanske en clementin för att lyxa till det.

Efter frukost blir det en tandborstningspromenad. Jag kan inte stå stilla när jag borstar tänderna. Det är helt omöjligt. Så jag promenerar runt i lägenheten med tandborsten i högsta hugg. Ofta har jag då en katt som springer och biter mig i benen, för då har han fått sin mat och piggnat till och tycker förstås att min promenad betyder att jag vill leka med honom. Så då brukar jag bli lite arg och svära på honom, och börja sparka iväg råttor och bollar som han ska springa efter istället för mig. Det funkar inte alltid. Men jag är inte i mood för att leka sådär på morgonkvisten.

Sen är det fixahåretdags. Om det är tvättahåretdag, så är det torkning och lite plattång för att få luggen att ligga där den ska. Om det är icketvättahåretdag så är det torrschampo och lite plattång för att få luggen att ligga där den ska. Sen en snabbsminkning och påklädning. Rafsa ihop matlåda och frukt om det ska med. Stänga tvn, säga hejdå till katten och hoppa på min gula springare och trampa till jobbet. Då brukar klockan vara nånstans mellan 7.15 och 7.45, beroende på hur pigg och snabb jag varit. (Och om jag gjort misstaget att sätta på datorn, vilket händer att jag gör när jag sitter och äter frukost. Och då tar allting plötsligt längre tid. Konstigt.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha petra det var ett jätteroligt inlägg jag småskratta här på tåget :-) " ägg som jag förberett dagen innan och en clementin för att Lyxa till det"!! :-DD

Anna E sa...

Kan inte heller stå still och borsta tänderna, har inte tålamod med det.