fredag 23 december 2011

Den här bloggposten innehåller nötkräm

Här sitter jag och skriver värsta önskelistan på totalt onödiga prylar som jag mycket väl har råd med att köpa själv egentligen. Det finns säkert nån som tycker att jag borde få lite dåligt samvete för det, och när jag lastar på min tallrik från julbordet för andra gången kanske jag istället borde "tänka på barnen i Afrika". Fast vad hjälper det dem om jag tänker på dem? Inte så mycket. Men om jag kanske gör en liten handling av min tanke, då kan ganska lite hjälpa ganska mycket. Och om vi hjälps åt allihopa kanske vi faktiskt kan göra skillnad.
* * *
”Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.

Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.

Om du också vill göra en god gärning eller bara stilla ditt dåliga julsamvete (anledningen till att du kommer till skott att faktiskt bidra spelar ju ingen roll) kan du via Unicefs gåvoshop också ge bort nötkräm, eller vätskeersättning, skrivböcker och pennor till exempel. Om du hellre vill ge bort en get, en åsna eller kycklingar kan du göra detta via Actionaid, och det finns säkert massor av andra bra saker du också kan göra. Men detta är en start. God jul!

Foto: Unicef.

Inga kommentarer: