söndag 4 december 2011

Pepparkaksmuffins med lingonglasyr

Recept för ca 20 små muffins eller 10 stora.
Ugnstemperatur 225 grader.

Ingredienser
100 gram smör (rumsvarmt)
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk kanel, malen
1 tsk kryddnejlika, malen
1 tsk ingefära, malen
1 tsk bikarbonat

Kanel, kryddnejlika & ingefära kan bytas ut mot ca 1 msk pepparkakskrydda. Jag fick inte tag på malen kryddnejlika och tog därför färdig pepparkakskrydda istället.

Glasyr
2 dl philadephiaost
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker (kan bytas ut mot rivet skal av en apelsin eller citron för annan smaksättning)
25 gram smör (rumsvarmt)
ca 1 dl lingon, färska eller frysta

Gör så här
Rör smör och socker poröst med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil (eller filmjölk) och sist mjölet blandat med kryddorna och bikarbonat. Fördela smeten i formar på en plåt. Grädda i 225 grader, ca 10 min.

Glasyr
Blanda alla ingredienserna utom lingonen till glasyren och vispa med elvisp tills den är slät, ca 5 min. Vänd försiktigt ner lingonen. Tänk på att glasyren blir lösare om du använder frysta lingon. Fördela glasyren på de avsvalnade muffinsarna. Garnera med några lingon på toppen.


pepparkaksmuffins med lingon

2 kommentarer:

Suzan sa...

Hjälp så gott det ser ut!

Hannah - Littlebirdtoldme sa...

Åhå sånna ska jag nog knåpa ihop och ta med på när jag ska träffa lite vänner idag :)