måndag 5 december 2011

Lucka 5 - Det här är jag dålig på

Jag är dålig mindre bra på att komma ihåg saker. Jag har (typ) världens sämsta minne. Det är lätt att skratta åt det och kalla sig själv senil, men det är faktiskt ganska tråkigt också. Jag kommer inte ihåg böcker jag läst, filmer jag sett eller roliga saker jag gjort. Ibland kan jag framkalla lite fragment med hjälp av andras minne och berättelser, men det händer också att jag inte ens kommer ihåg roliga saker eller utflykter jag gjort ens om jag får se bildbevis på det. Jag är med andra ord dålig på att bevara mina minnen och upplevelser. Det handlar säkert om att jag är dålig på att reflektera, behålla koncentrationen och vara i nuet.

Jag är inte heller speciellt bra på att förhålla mig kritisk till andra människor (eftersom jag ju gärna tror dem om gott), innan jag blivit motbevisad alltså. Det kanske inte låter som något större problem, men ibland är det en nackdel att vara blåögd och godtrogen. Även om jag generellt ser det som en positiv egenskap att tro folk om gott. Å andra sidan, när jag väl blivit motbevisad kan jag vara ganska dålig på att ändra tillbaka min syn till positiv igen. Har man gjort bort sig, så har man uppförsbacke kan man säga.

Jag är dålig på att säga ifrån, på att säga nej, på att prata känslor, på att be om hjälp. Jag är dålig på att tro att någon annan skulle vilja bli min andra hälft, och undviker därför att ge mig ut på jakt. Jag är också dålig på att utmana mig själv ("fysiskt"). Jag är rädd för det mesta. Höjder, fart, att ramla. Vilket till exempel gör det väldigt svårt för skidälskande människor att få med mig på tåget.

Jag är dålig på att mingla och i den typen av situationer lära känna nytt folk. Jag är dålig på att dricka vin och på att få folk att förstå att jag inte har något intresse (eller smak) för detta. Jag är dålig på att upprätthålla min egen självkänsla i situationer där jag känner mig som en "tråkig människa" just för att jag inte gillar krog- och kröksvängen (eftersom det ju tycks vara normen vi lever efter), och jag är dålig på att stå upp för mig själv i liknande situationer.

Man skulle kunna säga att jag har bra självförtroende, men dålig mindre bra självkänsla.

Update: Jag kanske ska förtydliga att jag, precis som i förra luckan, inte nödvändigtvis är sämre än någon annan på det som jag är "dålig" på. Bara att det inte är någon av mina starkare sidor. Så elak är jag inte mot mig själv, jag tycker ju faktiskt att jag är jäkligt bra egentligen. ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va! Dålig på att mingla och lära känna nytt folk? nä du det där har du nog förändrat hos dig själv detta året..Jag tyckte du var supertrevlig, go och glad när jag träffade dig första gången..på ett mingel! :-) Och ditt temys sist var hur trevligt som helst! Visst är det lite spänt ibland när man ses på en Cip-aktivitet och man blir lite blyg..för vad ska andra tycka...men man har nog de flesta, ibland inte så snälla åsikterna, om sig själv redan...!! Knasigt va...

Prralin sa...

Tack söta Maria! Sant, det var ju faktiskt ett mingel. Och jag är ju inte nödvändigtvis sämre än någon annan på det jag tycker jag är "dålig" på, bara det att det inte tillhör några av mina starkare egenskaper. Vilket att ordna temys tex är. Och förhoppningsvis glöggmys, ses på lördag! ;)

Keron sa...

Känner igen mig i mångt och mycket. Känns tragiskt att inte komma ihåg så mycket om uppväxten...

mamma sa...

sista meningen får högsta betyg :)