lördag 17 december 2011

Julstress?

En vecka kvar till julafton. En vecka. Någon som känner stressen?

Jag gör. Fast inte för att jag har en massa "måsten" utan för att jag har en massa "vill". Jag vill ju hinna köpa ännu flera julklappar (och att hitta de där riktigt braiga julklapparna kan ta lite tid och kräva lite förarbete), jag vill hinna slå in klapparna ännu finare, jag vill hinna baka mera, jag vill hinna pynta mer, pyssla mera, prova nya saker, bjuda (ännu fler) på glöggmys, äta julbord, gå på julmarknad, åka till Tivoli i Köpenhamn, gå på stan och strosa, fika med vänner för att önska dem god jul, se på Julkalendern, se alla "juliga" program på tv, play:a gamla juliga program för att få ännu mer inspiration, lyssna på julmusik, tända ljus...

...och framför allt vill jag hinna njuta mera. Bara vara. Mysa. Lyssna på julmusik. Låtsas att det snöar ute.

Ja, jösses vad det är mycket man vill hinna med i december. December är alldeles för kort. Själv hade jag gärna börjat jula i mitten på oktober, men "folk" tycker att man är så konstig då. Men egentligen, vem bryr sig om vad "folk" tycker? Om jag börjar i oktober och är färdigjulad i början på december och sen bara kan njuta hela långa julmånaden - då kanske "folk" till och med skulle bli lite avundsjuka på mig?

Så här gör vi. Nästa år kör vi två decembrar. November är ju en ganska onödig månad ändå, mest grå och trist, i väntan på december liksom. Så november får helt enkelt utgå och vi kör dubbla decembrar. Jag skiver en påminnelse i min kalender i slutet av oktober 2012, att det är fritt fram att börja jula. För snart är det december.

Åhh, nästa år ska jag njuta ännu mera.

Inga kommentarer: